Juha Salmisen uusi enduropaketti on hyvässä iskussa

Sen hän tekee uuden työnantajan palveluksessa motivoituneempana kuin kenties koskaan aikaisemmin. Takana on piirun verran totuttua himmeämpi MM-vuosi ja alla tiivis talvikausi hänen osaltaan puhtaalta pöydältä aloitetun enduro 2-luokan BMW-projektin parissa.

– Me suomalaiset endurokuljettajat olemme tavallaan oman menestyksemme uhreja. Meiltä odotetaan vain voittoja ja mestaruuksia, pukee Salminen tavoiteasettelunsa sanoiksi.

Salminen tietää tarkalleen, mitä alkava kausi tuo tullessaan. Menestys edellyttää tarkkaa ajoa ja jos vain mahdollista, vieläkin hurjempaa haipakkaa läpi pitkän kauden.

– Mestaruuden eteen pitää vetää täysillä, oli luokka sitten mikä tahansa.

Salminen lukeutui viime kaudellakin koko sarjan ehdottomasti nopeimpiin kuljettajiin, mutta yhden pisteettömän kisapäivän hinta kohosi turhankin korkeaksi. Se maksoi hänelle maailmanmestaruuden ranskalaisen Johnny Aubertin vauhdikkaassa hahmossa.

Aubert käytti toistamiseen hänelle tarjoutuneen tilaisuuden hyväkseen, kun Salmisen odotettu siirtyminen BMW:lle vahvistui. Aubert jätti Yamahan ja vastasi epäröimättä Salmisen entisen työnantajan KTM:n kutsuun. Alkavalla kaudella takaa-ajettu Aubert käskyttää Salmisen käsissä voittajapyöräksi viimeisteltyä itävaltalaista kilvanajolaitetta.

– Aubert pääsi vähän kuin valmiiseen pöytään, toteaa vuorostaan BMW:lle tärkeää dataa työstävä Salminen.

Aubert ja kumppanit osaavat tosin olla varmuudella varuillaan. Ja syystäkin, sillä MM-kenraaliharjoituksena viime viikonvaihteena ajettu Espanjan mestaruussarjan osakilpailu osoitti, että Salminen liikkuu uutukaisensa kanssa oikealla tiellä ja lujaa.

– Takana on todellakin työntäyteinen talvi. Paljon on opeteltu ja paljon on testattu, jolloin vauhti mitattiin vielä lähinnä fiilispohjalta. Espanjan kisa osoitti, että koossa on nyt ihan hyvä paketti. Muutoksiin pitää pystyä reagoimaan aina nopeasti, mutta eiköhän meillä ole nyt säädöt tässä kauden kahteen ensimmäiseen MM-kisaviikonloppuun Portugalissa ja Espanjassa.

Enduron 2-luokka oli viime kaudella käytännössä Aubertin ja Salmisen välistä kaksintaistelua. Muilla siihen ei ollut asiaa kuin satunnaiseesti – jos kunnolla silloinkaan.

– Uusi vuosi ja uudet kujeet. Toivotaan, että tänä vuonna kärkitaisteluihin osallistuu enemmän kuljettajia, vinkkaa Salminen.

Salonen sivaltaa mitali mielessään

Salmisen huutoon pyrkivät parhaansa mukaan suomalaiskuljettajista vastaamaan ainakin hänen yllätysvalmis tallikaverinsa Simo Kirssi ja päivitetyllä Husabergilla kilpaileva Valtteri Salonen, joka on yltänyt MM-loppupisteissä parhaimmillaan viidenneksi.

– Loukkaantumiset ja ongelmat pyörän kanssa ovat varjostaneet edellisiä vuosia, mutta lähden nyt rauhallisin mielin ja hyvillä fiiliksin tulevaan kauteen. Podiumsijoitukset ja mitali ovat mielessä. Katsotaan sitten kauden vanhetessa, miten realistisia nuo tavoitteet ovat, sanoo Salonen.

Salonen oli myös mukana Espanjan mestaruussarjan avauksessa.
– Se kisa ei tosin mennyt ihan putkeen, sillä en löytänyt aivan haluamaani vauhtia. Se oli kuitenkin hyvä kenraaliharjoitus ja samalla treeni. Pitkä kisa kertoi, miten pyörä ja mies käyttäytyvät MM-kauden alla.

Matti Seistola, musta hevonen?

Kakkosluokan yksi mielenkiintoisimmista tulokkaista on motocrossin MM-sarjan MX2-luokasta endurokuvioihin Husqvarnan puikoissa pujahtanut Matti Seistola.

– Toistaiseksi näyttää ihan hyvältä, kun yhtään MM-osakilpailua ei ole vielä ajettu, murjaisee Seistola.

Seistola hyppää hänelle ainakin osittain suureen tuntemattomaan avoimin mielin, mutta silti menestystavoitteista tinkimättä.

– Motivaatio on varmasti kohdillaan ja fiilis jopa yllättävänkin hyvä. Treenit ovat maistuneet ja kehitystä on havaittavissa. Tietenkin minulla on vielä paljon opittavaa varsinkin kisaolosuhteissa.
Seistola on epäilemättä kova sana hänen paraatipätkillään, eli crossitesteillä. Enduro- ja extreme-testeissä riittää enemmän hiomista.

– Alkukaudella on tärkeintä pyrkiä välttämään junnumokia. Olen tyytyväinen, jos pystyn ajamaan crossitesteillä lähelle kärkeä. Muilta pätkiltä haen sitten mahdollisimman virheettömiä suorituksia suuremmin rämpimättä. Kisa kerrallaan eteenpäin, suunnittelee Seistola.

Salminen on nähnyt Seistolan tositoimissa, eikä tulokkaan suoritus jättänyt seitsenkertaista mestaria kylmäksi.

– Kyllähän ”Masa” (Seistola) on ajomies. Hyvää tulee, kunhan hän oppii endurojippoja.

Kakkosluokassa nähdään kauden mittaan viisi suomalaista kuljettajaa, kun Suzukille siirtynyt Jari Mattila palaa MM-tasolle kauden kolmannessa osakilpailussa huhtikuussa Italiassa.

– Ehdin testaamaan Päijänneajon jälkeen vielä sopivasti Italian kisaa varten. Suunnitelmissa on ajaa Italiasta eteenpäin kauden kaikki loput MM-osakilpailut. Meksiko on tosin vielä hienoinen kysymysmerkki, mutta eiköhän sekin järjesty, kertoo Mattila.

Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan ohjelma:

21.-22.3. Penafiel, Portugali
28.-29.3. Igualada, Espanja
18.-19.4. Iglesias, Italia
13.-14.6. Riihimäki, Suomi
20.-21.6. Puchov, Slovakia
18.-19.7. Valle de Bravo, Meksiko
29.-30.8. Serres, Kreikka
12.-13.9. St. Flour, Ranska