Jorge Lorenzo: ”Siirtyminen Ducatille oli vaikeampaa kuin siirto 250-kuutioisista Moto GP:hen”

Ducati houkutteli Lorenzon Yamahalta riveihinsä 2017, mutta kolminkertainen maailmanmestari ajoi puolitoista kautta murheellisin tuloksin. Hän siirtyykin ensi kaudeksi Hondalle.

Lorenzo sai ajonsa kulkemaan Mugellossa, missä tuli Ducati-uran ensimmäinen voitto ja vasta neljäs palkintopallisija. Italiasta alkaen kuusi peräkkäistä kilpailua toivat kolme voittoa ja yhden kakkossijan.

”Olen aina pystynyt menestymään ja minulla on lahja olla nopea pyörän päällä, koska olen kuin pesusieni; teen aina paljon töitä, ja jos se ei toimi, teen töitä vieläkin enemmän. Yamahan ja Ducatin pyörät toimivat täysin eri tavalla. Etenkin jarrutuksissa on toimittava melkein päinvastaisella tavalla. Minulle se oli kuin vaihtaminen luokasta toiseen. Siirtymiseni 250-kuutioisista Aprilialta Yamahan MotoGP-pyörään oli vähemmän dramaattinen muutos kuin siirtymiseni Ducatille”, Lorenzo sanoo Autosportin haastattelussa.

”Apriliakin oli vähemmän rauhaton kuin Ducati, se oli itse asiassa minun ajotyylilleni täydellinen. Ducatilla ajaminen oli täysi shokki, kun kokeilin sitä ensi kertaa. Mutta kuten sanoin, olen aina pystynyt menestymään. Olen kokenut saman niin 125-kuutioisissa, 250-kuutioisissa kuin MotoGP:ssäkin”, Lorenzo kertoo.

Lorenzon mukaan häneltä odotettiin liikaa heti Ducati-siirron jälkeen.

”Ongelma oli siinä, että jotkut kuvittelivat minun ajavan heti maailmanmestariksi ensimmäisenä Ducati-vuotena. Marc Marquez oli silloin ajanut jo viisi vuotta Hondalla, tilanne oli minulle täysin toinen.”

Lorenzo myöntää itsekin aliarvioineensa haasteen pystyä ajamaan Ducatilla heti kärkivauhdissa. Silti hän muistuttaa, että Ducatilla ainoastaan Casey Stoner (2007) on pystynyt ajamaan maailmanmestariksi ja sekin tuli erikoisissa olosuhteissa.

”Kuvittelin, että olisin heti Ducatilla nopea, mutta en ollutkaan. Totta on kuitenkin, että Ducatilla on voitettu vain yksi mestaruus koko sen historiassa. Silloin oli heille edullinen vuosi, alla oli Bridgestonen renkaat ja heillä oli 30 hevosvoimaa enemmän kuin kellään muulla. Stoner on kyllä huippukuski, hän pystyi voittamaan kilpailuja myös vuoden 2007 mestaruuden jälkeen, mutta ei se enää samanlaista ollut”, Lorenzo sanoo.
 

Uusin numero