Johann Zarco lunastaa vauhdilla Aki Ajon ja Jean Alesin odotuksia

Ajon arvio osui nappiin, eikä siihen tarvittu edes ennustajan lahjoja. Folger on kahden osakilpailun jälkeen MM-pisteissä toisena ja Zarco neljäntenä.
– Tiimi toimii hienosti ja se on erittäin ammattitaitoinen. Tallipäällikkö Aki Ajo on hyvin perusteellinen ja hän suhtautuu intohimoisesti tähän lajiin. Aki painottaa sitä, että suurin kehitys tulee kuljettajan, eikä niinkään pyörän kautta. Olen samaa mieltä, sanoo Avant-AirAsia-Ajo -tiimin punavalkoisissa väreissä kilpaileva Zarco.
Cannesissa asuva Zarco, 20, on siinäkin mielessä ihanteellisessa asemassa, että myös hänen henkilökohtaisista tukijoukoistaan löytyy paljon tietoa, taitoa ja kokemusta. F-ykkösten MM-pisteissä parhaimmillaan vuonna 1996 Benettonilla neljänneksi ajaneen Jean Alesin rooli on merkittävä Zarcon taustoilla.
– Pidimme Alesin kanssa viimeksi Malesian F1-osakilpailun yhteydessä Sepangissa palaverin, jossa kävimme läpi Zarcon alkukautta ja suunnittelimme samalla hänen tulevaisuuttaan, kertoo Ajo.

Kisavauhti kohdallaan

Viime kaudella piikkiluokan MM-sarjassa 11:nneksi sijoittunut Zarco on vastannut luottamukseen ja odotuksiin määrätietoisesti.
Hän ajoi kauden avanneessa Qatarin iltakisassa kuudenneksi ja Jerezissä jo kolmanneksi. Jerezin podiumsijoitus oli Zarcon nousujohteisen uran ensimmäinen. Se syntyi järjestyksessään 35. GP-startin myötä.
– Olen varsin tyytyväinen. Qatarissakin kisavauhtini oli kohdallaan, vaikka lähtö olikin huono. Jerezissä koko viikonvaihde sujui paremmin ja sarjan neljäs sija on mahtava tässä vaiheessa kautta.
Kypärä pidetään kylmänä, mutta toki Zarconkin nälkä kasvaa syödessä.
– Pidän kohtuullisena tavoitteena sijoittua kolmannella täysipainoisella MM-kaudellani yhteispisteissä viiden joukkoon. Yksittäisissä kilpailuissa tavoitteena on nousta mahdollisimman monta kertaa podiumille. Tietenkin toivon, että teen sen myös voittajana. Tärkeintä on kuitenkin tehdä tasaisen hyvää työtä kaikissa kisoissa.
Vuonna 2007 Red Bull Rookies cupin voittoa juhlineella Zarcolla on myös parhaat mahdolliset työkalut menestykseen. Zarcon kilvanajolaite on numerolla viisi varustettu Derbin RSA-pyörä.
– Aikaisempiin vuosiin verrattuna kalusto on parempi ja tiimin tekninen osaaminen ammattitaitoisempaa. Esimerkiksi jo kelit vaihtelevat harjoitusten välillä, niin saan nopeasti alleni kilpailukykyisen pyörän toimivilla säädöillä, kehaisee Zarco tiimiään.
– Pyörä toimii hienosti ja varsinkin mutkista lähdettäessä se käyttäytyy upeasti. Tekninen henkilökunta on onnistunut rakentamaan siitä tyyliini istuvan, jatkaa Zarco tyytyväisenä.
Ajo on panostanut Zarcon ajotyylin kehittämiseen testikaudesta lähtien.
– Kello pitää ajotyylistäni yhä enemmän, kunhan pystyn suoristamaan pyörän ja avaamaan kaasun vielä vähän entistä aiemmin mutkista lähdettäessä, analysoi Zarco suoritustaan.

Piikkiluokan podiumille entistä enemmän tunkua

Espanjalainen Nicolas Terol on vienyt nimiinsä kauden kaksi ensimmäistä kisaa, mutta haastajat ovat koko ajan hereillä ja valmiina iskemään takaisin.
– Taso on kova ja laaja. Viime vuoteen verrattuna podiumille on yhä enemmän tunkua. Terol, Cortese (Sandro) ja Faubel (Hector) ovat erittäin nopeita. Nostan samaan kastiin myös Ajon kuljettajista Vazquezin (Efren) ja Folgerin. Näiden kavereiden kanssa minun pitää olla tarkkana, tuumii Zarco.
MotoGP-sarjassa on meneillään lähes neljän viikon mittainen kisatauko, koska Japanin GP jouduttiin siirtämään syksyyn. Zarco ei ole levännyt näinäkään viikkoina suinkaan laakereillaan, päinvastoin.
– Pidän fyysisestä kunnostani huolta muun muassa pyöräilemällä. Viikonloppuisin suuntaan kartingradalle, jota kierrän nelitahtisella ja 125-kuutioisella pyörällä. Sillä saa pidettyä mukavasti ajotuntumaa yllä. Voin käyttää siinä samanlaisia renkaita kuin GP-pyörässänikin.
Seuraava MM-osakilpailu viiletetään vapunpäivänä Estorilin radalla Portugalissa.
– Pidän radasta. Sieltä löytyy kovia jarrupaikkoja, tiukkoja mutkia ja toisaalta nopea viimeinen kurvi ennen pitkää pääsuoraa. Lähden parantamaan suoritustani ja kuromaan eroa Teroliin. En ota kuitenkaan paineita ajattelemalla liikaa podiumia. Jatketaan hyvää työntekoa ja pysytään keskittyneinä, tähdentää Zarco.

Tiedote: Kari Aho