IX Motoparlamentti: Motoristit odottavat valtiovallalta toimia moottoripyörien ottamiseksi osaksi liikennejärjestelmää ja kestävää kehitystä

Maanantaina järjestetettiin Helsingissä IX Motoparlamentti, jonka aiheena oli Liikennejärjestelmä ja sen ympäristövaikutukset – Kohti kestävää liikkuvuutta. TIlaisuuden alustivat Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström sekä kansanedustaja Kai Mykkänen.

Motoparlamentin keskustelun perustana toimi Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) viime vuonna julkistama Moottoroitujen 2-pyöräisten (M2P) strategia.

SMOTOn näkemyksen tilanteesta esitteli puheenjohtaja Marja Kuosmanen.

– Keskustelimme monimuotoisesti ja hyvässä hengessä motorisoitujen kaksipyöräisten asemasta osana liikennejärjestelmää ja myöskin ympäristöongelmien ratkaisua, Marja Kuosmanen totesi.

– Moottoripyörien olemassaolo unohdetaan aina liikennejärjestelmiä suunniteltaessa ja kehitettäessä, vaikka niiden pitäisi olla yhtä luonnollinen osa keskustelua kuin polkupyörien, kävelijöiden tai henkilöautojen.

Ja mitä enemmän puhutaan ympäristöasioista, sitä väistämättömämmin M2P pitäisi ottaa mukaan, sillä moottoripyörät ovat kiistatta ympäristöystävällisempi vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta, varsinkin kun huomioidaan niiden pienempi koko, paino, ketteryys ja tilantarve liikenteessä, Kuosmanen painottaa.

– Odotan, että nyt viimeistään parlamentin keskusteluiden tuloksena M2P otetaan korostetusti huomioon osana liikennejärjestelmää. Kauniit puheet on pidetty, nyt aletaan toimia: Toimintojen ja valintojen tulee olla kauaskatsoisempia, ei yhden vaalikauden mittaisia ratkaisuja. SMOTO peräänkuuluttaa jälleen valtiovallalta tulevaisuuteen suuntaavia toimia. Valinnat tehdään nyt. M2P on aito ja oikea ratkaisu. Toimitaan siis sen mukaisesti.

– Tämäkin parlamentti osoitti sen, että Suomen Motoristit ry:ä tarvitaan entistä enemmän huolehtimaan motoristien edunvalvonnasta ja olemaan moottoroitujen kaksipyöräisten liikkumismuodon (M2P) asiantuntija – oli kysymys sitten mopoista, moottoripyöristä tai tieverkon ulkopuolella tapahtuvasta harrasteliikkumisesta, Kuosmanen päättää.

Motoparlamentti keskusteli aiheesta monen korkean tason asiantuntijan, viranomaisen ja poliitikon voimin.

Uusin numero