IX Motoparlamentti: Moottoroitu kaksipyöräinen on mahdollisuus ruuhkien ja päästöjen pienentämiseksi

Motoparlamentissa pohdittiin liikenteen tulevaisuutta ja moottoroitujen kaksipyöräisten roolia. Kuva: SMOTO.

Maanantaina 18.11.2019 järjestettiin Helsingissä IX Motoparlamentti, jonka aiheena oli Liikennejärjestelmä ja sen ympäristövaikutukset – Kohti kestävää liikkuvuutta. Keskustelujen perustana toimi SMOTO:n viime vuonna julkistama Moottoroitujen 2-pyöräisten (M2P) strategia. 

– Olemme keskellä ilmastonmuutosta, ja valinnat kestävään liikkuvuuteen tehdään nyt. Vaihtoehtojen pitää olla aitoja ja toimivia. Liikenne on vuorovaikutusta, ja siinä on huomioitava sujuvuus, turvallisuus, ruuhkat ja päästöt. Moottoroidut kaksipyöräiset (M2P) ovat ratkaisu, SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen avasi kokouksen.

Tilaisuuden alusti Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström. Hallitus on tekemässä ensimmäistä valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa vuosille 2021-32 ja valmistelee uutta liikenneturvallisuusstrategiaa. Se koskee koko Suomea ja kaikkia kulkumuotoja ja mm. palveluja sekä digitalisaatiota ja automatisaatiota.

– Digitalisaatio avaa suuria mahdollisuuksia, mutta automatisaation lisääntyessä on kiinnitettävä huomiota haavoittuvien tienkäyttäjien mukaanlukien mopot ja moottoripyörät turvallisuuden varmistamiseen kun osaksi tai täysin itseohjautuvien autojen määrä kasvaa liikenteessä, Lindström pohti.

– Prioriteettinä on varmistaa, että liikenteen automaation ratkaisut eivät heikennä mopojen ja moottoripyörien turvallisuutta ja takaavat niiden aseman liikennejärjestelmässä myös tulevaisuudessa.

Motoparlamentin yhteinen näkemys kysymykseen, onko M2P uhka vai mahdollisuus ympäristön parantamiseksi ja ruuhkien pienentämiseksi, oli yksiselitteinen. Kaikki olivat sitä mieltä, että niiden tilankäyttö on tehokkaampaa, ne ovat energiatehokkaampia ja nimenomaan mahdollisuus.

Liikenteen automatisoinnissa on otettava moottoripyörät huomioon turvallisuus edellä. Bussikaistoilla-ajo moottoripyörällä on turvallisuushaaste, mutta taklattavissa ja mahdollista.

Työmatkaliikenne moottoripyörällä on luultua yleisempää. Jopa 70 % motoristeista ajaa työmatkoja. Ilmaiset mp-pysäköintipaikat ja vaatteiden vaihtomahdollisuus samalla tavalla kuin polkupyörällä töihin tuleville lisäisivät työmatka-ajoa, samoin kypärä ja ajovarusteet kaipaavat säilytystilaa. Liityntäliikenteessä liityntäparkit voisi varustaa lukollisilla kaapeilla.

Sähköisten M2P-ajoneuvojen latausinfra on muna-kanaongelma, joka ratkennee, kun sähköajoneuvot yleistyvät.

Uusien M2P polttoaineenkulutus ja siten päästöt ovat pienemmät kuin autojen. Moottoripyöräkannan uusiminen pienentäisi haitallisten aineiden päästöjä tehokkaasti, ja romutuspalkkion käyttöönotto moottoripyörille mahdollistaisi sen. Samalla turvallisuus parantuisi merkittävästi ABS-jarrujen ja muiden modernien turvajärjestelmien myötä.

Moottoripyörien autoverokohtelu puhutti myös. Kansanedustaja Kai Mykkänen ihmetteli avauspuheenvuorossaan kaksinkertaista autoveroa autoihin verrattuna. Vähäpäästöisissä ajoneuvoissa ero vielä kärjistyy.

Eri liikennemuodot täydentävät toisiaan, ja mahdollistavat monimuotoisen liikennöinnin sekä  joustavan siirtymisen ajoneuvosta toiseen mm. liityntäliikenteessä. Lisäksi Parlamentti totesi, että se liikkumismuoto, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovellu toiselle: kyse on henkilökohtaisista valinnoista.

Teksti: SMOTO / Erkki Mäki