ISNE2023 käyntiin Saariselällä – ”ajetaan omilla silmillä”

Starttipaikalla pidettiin lyhyt käskynjako, jossa selvitettiin ryhmässä ja maastossa ajamisen tärkeimmät pelisäännöt.

Saariselällä ajetaan seuraavan parin viikon aikana yksi kesän hienoista enduro- ja adventuretapahtumista, Motojyskyn järjestämä ISNE2023.

Tämän vuoden International Six Nights Enduro -tapahtuma eli ISNE2023 on startannut ja ensimmäisenä reitillä ovat adventure-luokan pyörät. Tapahtuma on mahtipontisesta nimestään huolimatta suunnattu kaikille adventure- ja enduromoottoripyöräilyn harrastajille taitotasosta ja pyöräkalustosta riippumatta. Motojyskyn ammattitaitoiset oppaat jakavat osallistujat tarpeeksi moneen ryhmään niin, että jokainen saa ajaa oman taitotason mukaisia reittejä ja vauhteja. Bike on mukana tapahtumassa ulkoiluttamassa kahtakin eri Ducati-mallia, DesertX ja Multistrada V4 S. Myöhemmin luvassa raporttia siitä, miten isot Ducatit Saariselän reiteistä selvisivät.

Biken osalta ISNE2023 käynnistyi tästä. Hotellin autotallin ovelta suunta kohti Saariselän Nestettä, jossa vielä ennen starttia kuljettajan ja pyörän tankkaus.
Poutajakson jälkeen reitit ovat hyvin kantavia mutta pölyäkin on ilmassa melkoisesti.

Avauspäivänä keskiviikkona osallistujia helli noi 27 asteen lämpötila ja pilvettömältä taivaalta paistanut aurinko. Koska samanlaista säätä oli ollut jo jonkin aikaa, niin reiteillä oli myös pölyä, joten välimatkat oli syytä pitää kohtuullisen pitkinä. Tämä ei sinällään ole huono asia, sillä lähtöpaikalla pidetyssä lyhyessä käskynjaossa oppaat korostivat, että jokaisen on syytä ajaa ”omilla silmillä”. Mukana on hyvinkin erilaista pyöräkalustoa ja eri taitotason kuskeja, niin se edellä ajavan ajolinja ei välttämättä ole seuraavalle kuljettajalle paras mahdollinen. Toiseksi Saariselän alueen reittien hyvilläkin tieosuuksilla saattaa jollakin ajolinjalla olla huomattavasti enemmän irtosoraa, kuoppia tai kiviä, joten huomio ei saa herpaantua hetkeksikään.

Ajamisen ohella pidetään lyhyitä hengähdystaukoja, joiden aikana vaihdetaan innokkaasti kokemuksia.

Ensimmäisen ajopäivän reitin pituus oli ryhmästä riippuen vajaasta sadasta kilometristä noin 140 kilometriin. Ei kuulosta paljolta, mutta kun joukossa oli pitkät pätkät vaihtelevankuntoisia, hitaimmillaan ykkösvaihteella ajettavia polkuja, niin käytännössä jokainen sai ajaa tarpeekseen. Lähtö oli puoliltapäivin, ja takaisin hotellille saavuttiin kello 18 jälkeen. Ei ajallisesti aivan täysi työpäivä, mutta kuusi tuntia ajamista, keskittymistä ja välillä haastavampaa maastoakin tarkoitti, että pyörän saaminen hotellin autotalliin ja kypäräkalja hotellin terassilla maistui lähes jokaiselle.

Motojyskyn Otto Tengman vastaa tapahtuman sujuvasta etenemisestä.

Uusin numero