Indianapolisin ensimmäiset mutkat saavat yhä hymyn Ajon huulille

Uuteen hasteeseen innolla ja 48 GP:n kokemuksella tarttuvalla Ajolla on allaan uransa tähän mennessä paras MM-kausi.

Odotukset sekä tavoitteet siintävät sen myötä korkealla tulevan osalta.

”Paljon hyvää oppia”

Ajo päättyi viime kaudella suomalaistiimi Avant Tecnon KTM-pyörällä MM-pisteissä sijalle 14. Hän saavutti yhteensä 62 pistettä, eli 22 edelliskautta enemmän.

– Kauteen mahtui hyviä, mutta niiden vastapainoksia myös huonompia kisoja, joten en voi olla tältä osin täysin tyytyväinen siihen. Kokonaisuutena kausi kulki mielestäni kuitenkin ihan mukavasti. Varsinkin viimeiset kilpailut olivat eräänlaisia läpimurtoja ja siitä on hyvää jatkaa ensi kaudella.

Ajon valmistautuminen kauteen 2013 koki kovan kolauksen vuodenvaihteen tuntumassa Rukan rinteillä. Vasen polvi sai harmittoman näköisessä kaatumisessa kipeää ja edessä oli leikkaus, joka jätti loven talven testikierroksiin.

– Minun piti olla polven vuoksi varovaisempi alkukaudella. Se kuitenkin myös opetti minua myöhempää ajatellen. Olin viime kaudella aiempaa tyynempi, mikä auttoi miettimään kaikkea mitä tein. Opin taas paljon ja uskon, että kausi oli tältäkin osin minulle erittäin tärkeä steppi.

Ajo ajoi kolmannella MM-kaudellaan parhaimmillaan kuudenneksi Espanjan GP:ssä Jerezissä.

– Luis (Salom), Maverick (Vinales) ja Alex (Rins) olivat selkeästi meitä muita nopeampia. Oli käytännössä mahdotonta taistella heidän kanssaan. Siihen pystyivät ainoastaan Marquez (Alex) sekä Folger (Jonas) ja hekin vain satunnaisesti.

– Me muut kuljettajat ajoimme tavallaan omaa MM-sarjaamme, joka oli sekin varsin kova. Taso on noussut koko ajan jopa yllättävänkin paljon.

Kisakuljettaja kaipaa
kohennusta aika-ajoon

Ajon akilleen kantapääksi osoittautuivat aika-ajot.

Hän ylsi Austinissa ja Assenissa seitsemänneksi, mutta sarjaan mahtui yhä luvattoman usea aika-ajosijoitus 20:n huonommalle puolelle. Seitsemännestä rivistä ei ole helppoa iskeytyä kärkiryhmän kantaan.

– Aika-ajo on nimenomaan se asia, jossa minun pitää parantaa ensi kaudella. Sen eteen pitää vain tehdä työtä ja se työ tullaan tekemään. Onnistuin ajamaan loppukauden harjoituksissa suunnitellusti tasaisen hyviä kierrosaikoja yksinäni, mikä sekin auttoi parantamaan aika-ajosijoituksia. Suunta on oikea, mutta töitä siltäkin osin on toki yhä edessä.

Jos ja kun aika-ajot olivat Ajon heikoin kohta, niin vastapainoksi hän osoitti moneen otteeseen todellisen taistelijan ja kisakuljettajan luonteensa. Nopeat nousut kaukaa takaa kärkikymmenikköön tai ainakin sen tuntumaan olivat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Yksi näistä upeista nousuista nähtiin legendaarisella Indianapolisin radalla elokuussa.

– Indyn kisan ensimmäiset mutkat olivat uskomattomia. Nousin kolmen ensimmäisen mutkan aikana 24. sijalta kahdeksanneksi. Se oli mahtavaa. En tiedä oikein vieläkään, miten onnistuin löytämään tilaa ohituksille. En tule koskaan unohtamaan tuota. Kypärässäni raikui silloin nauru, Ajo virnistää.

Moto3-luokan seuraavat viralliset testit ajetaan 11.-13. helmikuuta Valencian Ricardo Tormo-radalla Espanjassa. Ajotuntumaa Ajo pitää yllä kotipuolessa supermotopyörällä ja myöhemmin toisen lempiharrastuksen, eli jääradan puitteissa, kunhan kelit sen suovat.

– Ja tällä kertaa lupaan olla varovaisempi!, kovana ja määrätietoisena harjoittelijana tunnettu Ajo viittaa vajaan vuoden takaisiin tapahtumiin.

Uusin numero