Imatranajon onnettomuustutkintalautakunnan alustava raportti: onnettomuuden todennäköisin syy kuljettajan oma virhe

Imatranajon lauantainen Superbike-luokan kilpailulähtö ajettiin sadekelillä. Kuva kilpailun lähdöstä. (Kuva: Janne Huhtala)

Onnettomuustutkintalautakunta ottaa alustavassa raportissaan kantaa syihin, jotka johtivat vakavaan onnettomuuteen Imatranajon Superbike-luokan kilpailulähdössä.

Tämän vuoden Imatranajon lauantaisessa Superbike-luokan kilpailulähdössä sattuneen vakavan onnettomuuden selvittämiseksi nimitettiin onnettomuustutkintalautakunta. Se on nyt saanut valmiiksi alustavan raportin, jossa otetaan kantaa kuolemaan johtaneen onnettomuuden syihin. Raportissa kerrotaan, että onnettomuus ei johtunut ulkoisista tekijöistä eikä edes sateinen sää ollut merkittävä onnettomuuden syy, vaan kyseessä oli kuljettajan tekemä virhe. Onnettomuuden sattuessa kilpailijan välittömässä läheisyydessä ei ollut muita kilpailijoita, jotka olisivat voineet olla aiheuttamassa onnettomuutta.

Superbike-luokan kilpailulähdössä sveitsiläinen Mathias Gnägi törmäsi valopylvääseen kaatumisensa jälkeen. Hän menehtyi saamiinsa vammoihin myöhemmin samana iltana.

Onnettomuustutkintalautakunnan jäsenenä olevan Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevalan mukaan tutkimuksissa on voitu todeta, että Gnägin pyörässä ei näyttänyt olevan teknistä vikaa, joka olisi onnettomuuden aiheuttanut. Kilpailun olosuhteista Nevala toteaa, että asfaltti on sadekelillä aina liukkaampi kuin poutasäällä, mutta onnettomuushetkellä olosuhteet eivät kuitenkaan olleet poikkeuksellisen huonot. 

Uusin numero