Huoltovinkki: Etuhaarukka

Lähemmin tarkasteltuna voi huomata, että tavallinen moottoripyörän haarukka on yksinkertaisuudessaan nerokas. Linkittämällä eturengas suoraan kuljettajaan ilman turhia niveliä ja linkustoja, renkaan ja alustan tiedot välittyvät mahdollisimman suoraan, mikä parantaa sekä tuntumaa että luottamusta.


Jousien lisäksi jokaisessa haarukan putkessa on cartridgeksi kutsuttu osa, jossa on kaksi venttiiliä. Toinen on puristusvaimennusta ja toinen paluuvaimennusta varten (joissakin versioissa toisessa putkessa on puristus ja toisessa paluu, kuten Öhlins NIX30:ssä).

 

Vaimennusta säädellään siten, että öljy kulkee venttiilien läpi. Periaattena on, että mitä suuremmat reiät, sitä vähemmän vaimennusta. Vaimennuksen lisäksi öljyn tehtävänä on voidella ja epäsuorasti myös toimia jousituksena. Öljyn tilavuus ei muutu, mutta öljyn määrä vaikuttaa haarukassa olevan ilman määrään. Haarukan puristuessa ilmatila pienenee (ilmajousitus), joten ilmamäärän muutoksella voi muuttaa jousituksen progressiivisuutta.

 

Etuhaarukan toiminta perustuu siihen, että haarukka on puhdas, tiivis, hyvin rasvattu ja että siinä on oikea määrä öljyä.

Ulkoisesti likainen haarukka kuluttaa tiivisteitä, ja osa liasta voi hakeutua haarukkaan aiheuttaen kitkaa ja sisäisiä vuotoja. Vuotava venttiili ei myöskään toimi tarkoituksenmukaisesti. Jos haarukka ei ole tiivis, vaarana on että öljy vuotaa eikä ilmajousitus toimi.


Haarukan putkien puhtaana pitäminen kannattaa pidemmän päälle. Tavallinen pöly ei aiheuta suurempaa tuhoa, mutta tiivisteitä vahingoittava suurempi lika kannattaa pitää poissa. On hyvä ottaa tavaksi tarkistaa haarukka aina tankatessa, siinä kestää vain pari sekuntia.

 

On suositeltavaa myös huoltaa haarukan säätöjä säännöllisesti. Ne kannattaa putsata. O-renkaiden öljyäminen tekee hyvää. Ruuveja voi kiertää muutaman kerran tai muutaman klikkauksen verran molempiin suuntiin (naksut laskemalla pääsee takaisin perusasetuksiin).


Ennaltaehkäisevän huollon lisäksi paljon ajavan kannattaa vaihtaa öljy kerran vuodessa, mutta vähintään kolmen vuoden välein.


Se käy helpoiten irrottamalla haarukan putki, mutta öljyn voi myös vaihtaa putkien ollessa paikoillaan. Jousituksen esijännitystä kannattaa löysentää mahdollisimman paljon. Ylämutteria kannattaa löysentää hieman ennen ohjauskolmion pulttien löysentämistä, sillä se on muuten hankala avata. Patruuna irtoaa alapultin irrottamalla, jolloin kaiken öljyn saa pois ja haarukan voi pestä sisäpuolelta. Muutoin voi vain kääntää putken ylösalaisin. Vanhan öljyn saa poistettua pumppaamalla sisäputkea.


Huijausversiossa täytetään saman verran öljyä kuin on tyhjennetty. Tarkempi vaihtoehto on mitata öljyn pinnan ja putken yläreunan väli, kun sisäputki ja haarukka ovat täysin sisäänpainautuneita. Pumppaamalla sisäputkea pariin otteeseen ennen mittausta varmistetaan, että putki on täynnä öljyä. Eri valmistajilla on eri suositukset öljymäärälle ja pinnan tasolle, ei kannata missään tapauksessa täyttää arvaamalla!


Öljyä valitessa tulisi käyttää haarukalle ja vaimennusjärjestelmälle sopivaa lajia ja viskositeettia, jotka voi tarkistaa ohjekirjasta. Laadukkaaseen öljyyn kannattaa investoida.