Huipputasainen taistelu huippunopeusherruudesta KymiRingillä

Michele Pirro, Ducati

Vaikka pelkällä huippunopeudella ei jaeta voittoja eikä pisteitä kisoissa, kiinnostaa yleisöä kuitenkin mikä pyöristä kulkee KymiRingin MM-sarjan pisimmällä takasuoralla kovinta vauhtia.

KymiRingin rataa on mainostettu mm. sillä, että sen takasuora on MM-sarjan pisin. Hankejohtaja Timo Pohjola esittikin maanantain lehdistötilaisuudessa suoraan Ducatin Michele Pirrolle toiveen, että tämä täräyttäisi tiistaina nopeuslukemaksi kovemman lukeman kuin millään muulla MM-radalla on ajettu.

Pohjola oli oikeassa siinä, että Ducatissa riitti paukkua kovimpiin huippunopeuksiin, mutta aivan ennätyslukemia ei kuitenkaan vielä hätyytelty. Mika Kallio arvioi perjantaina, että nopeudet voisivat parhaimmillaan nousta 330-340 kilometriin tunnissa. Tiistaiaamuna radalla Kawasaki ZX-10R:llä urakoinut Niki Tuuli puolestaan sanoi ajaneensa takasuoralla melko tarkalleen 300 kilometriä tunnissa. Hetken aikaa laskeskeltuaan Tuuli ennakoi, että MotoGP-Ducati saattaisi päräyttää sellaisen 335 kilometrin lukeman.

Testien päättyessä ei virallisissa tulosliuskoissa ilmoitettu huippunopeuksia, vain kierros- ja sektoriajat. Iltapäivän aikana katsomoalueella selostajalla oli kuitenkin käytössään senhetkisiä kovimpia lukemia, joissa ykkösenä oli nimenomaan Ducatin Michele Pirro. Hänelle oli siihen mennessä mitattu 336 kilometrin nopeuslukema takasuoralla ennen jarrutusta. Seuraavaksi nopeimman tittelin jakoivat Aprilia ja Honda, joille molemmille oli mitattu nopeuslukemaksi 334 kilometriä tunnissa. Myös Suzuki ja KTM olivat jo siihen mennessä rikkoneet 330 rajan.

Uusin numero