Huippunopean Mugellon mutkia muokataan turvallisemmiksi – suoralla huimistellaan 350 km/h

Vuonna 1974 valmistunut ja 1988 Ferrarin omistukseen siirtynyt 5245 metrin mittainen rata on parhaillaan remontin kourissa. Kyseinen remontti on räätälöity nimenomaan MotoGP-sarjaa ja sen turvallisuusvaatimuksia silmälläpitäen.

Mugello vastaa kansainvälisen moottoriliiton FIM:n ja MotoGP-sarjaa hallinnoivan Dornan viimeisimpiin standardeihin laajentamalla radan turva-alueita.

Merkittävin muutostyö toteutetaan maalisuoralle taittavassa Bucine-mutkassa, mutta remonttia alleviivataan nimenomaan kokonaisvaltaiseksi.

Turva-alueita laajennetaan ja parannetaan baanan avaavassa San Donato-mutkassa, sekä edelleen Luco-, Materassi-, Casanova-, Savelli-, Arrabbiata 1-, Scarperia- ja Correntaio-kaarteissa.

– Turvallisuus kehittyy ja meidän päätarkoituksemme on minimoida ne riskit, jotka kuljettaja kohtaa radalta ulos ajaessaan, toteaa Mugellon ratayhtiön toimitusjohtaja Paolo Poli.

Hurjaa haipakkaa

Monipuolisen Mugellon radan ominaispiirteisiin lukeutuu myös pitkä suora, jolta löytyy mittaa muhkeat 1141 metriä.

MotoGP-luokan huippunopeusennätys runtattiin siellä viime kaudella romukoppaan, kun italialainen Andrea Iannone latasi Ducatillaan lukemat 349,6 km/h.

Ducatin oman tiedonkeruun mukaan maaginen 350:n raja meni kuitenkin rikki kyseisen GP-viikonlopun puitteissa. Testeissä siihen on ylletty jo aiemmin.

Maailmanmestari Marc Marquez tuuletti viime vuonna Italian GP:n voittoa Mugellossa viimeistelemällä myös kisan nopeimman kierrosajan 1.47,892.

Mugellon rataennätys 1.47,157 on puolestaan Marquezin Honda-tallikaverin Dani Pedrosan käsialaa kaudelta 2013.

MM-hopeamitalisti Mika Kallio viiletti viime kaudella Mugellon Moto2-luokan kisassa kuudenneksi ja Niklas Ajo kauden parhaallaan Moto3:ssa viidenneksi. Ajo jäi silloin voittajasta vain 0,260 sekuntia.

Italian GP ajetaan tulevalla kaudella 31. toukokuuta. Mugellossa kamppaillaan silloin kauden kuudennen osakilpailun MM-pisteistä.