Huippulupaus Haavisto sai kutsun Herningin supercrossiin

– Tavoitteita en kisaan osaa sanoa, kun en tarkasti tiedä ketä kuljettajia on mukana, mutta tavoitteena on ainakin olla paras suomalainen, naureskelee Herningin kisan ainoa suomalaisosanottaja Haavisto.

Kausi 2014 oli ylöjärveläiselle Haavistolle menestys siitä huolimatta, että päätavoitteena ollut EMX150-luokan Euroopan mestaruus ja tiimipaikka EMX250-sarjaan jäi haaveeksi vain kahden pisteen erolla.

EM-sarjan päätyttyä suomalaista Manninen Bros Honda-tiimiä edustava Haavisto ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan siirtyi kilpailemaan isomman 250-kuutioisen nelitahtisen motocrosspyörän sarviin ja väläyttelikin vauhtiaan kahdessa viimeisessä MX2-luokan SM-osakilpailussa. Vahvat näytöt marraskuussa järjestetyssä kansainvälisessä supercrossissa Tampereella poikivat kutsun Herningin supercrossiin.

Kiitokset Kytöselle

Haavisto on viettänyt viime viikot ajoleirillä Espanjan auringossa ja valmistautuminen kauteen 2015 on sujunut hyvin.

– Kotimaassa on säiden puolesta vaikea saada riittävästi tehokasta ajoharjoitusta, joten täällä leirillä pääpaino on ajamisessa ja erityisesti vauhdin kehittämisessä. Vaikka olenkin reissussa ilman kotijoukkoja, niin kaikki on sujunut todella hyvin ja kiitos siitä kuuluu Vesa Kytöselle ja hänen perheelleen.

– Palaan ensi viikolla Suomeen ja alan valmistautumaan tammikuun lopussa ajettavaan Tanskan supercross-kisaan. Olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että voin treenata kotini lähellä sijaitsevan Dynaset areenan supercross-tyyppisellä radalla vaikka yötä päivää.

Emil Weckman
lääkärin pakeille

Manninen Bros Honda tiimin kuljettajista Kouvolasta kotoisin oleva, 14-vuotias Tatu Junnola on keskittynyt lähinnä treenaamaan Suomessa.

Tiimin uusin tulokas, vasta 13-vuotias Emil Weckman suuntasi jo joulukuun alussa Espanjaan harjoittelemaan. Valitettavasti hyvin alkanut harjoittelu keskeytyi jo viikon jälkeen solisluun murtumaan.

Weckmanilla on huomenna seuraava lääkärintarkastus, jonka jälkeen Weckman pääsee toivottavasti taas harjoittelemaan täysipainoisesti.

Haavisto kilpailee tulevalla kaudella EMX250 EM-sarjasa ja MX2 SM-sarjassa. Emil Weckman ja Tatu Junnola kilpailevat puolestaan EMX150 EM-sarjassa ja MXC/A Suomen Cupissa.

Kuljettajat avaavat EM-kautensa Italian Arco Di Trentossa 18.-19. huhtikuuta.

Kumppanit ja tiimi-
pomo ovat tyytyväisiä

Tiimin yhteistyökumppaneissa tapahtuu niin ikään muutoksia kaudelle 2015. Viime kauden sponsoreista jatkavat Honda-moottoripyörät, Arai-kypärät, Brandix-tekstiilipaino ja Tapesnake-kilpakaluston tarratuotteet.

Moottoripyörätarvikkeiden maahantuoja Duell Bike Center on kaudella 2015 vahvasti mukana tiimin toiminnassa Scott-ajovarusteiden, Sidi-ajosaappaiden, RK-ketjujen ja Dunlop-renkaiden muodossa.

– Olisi helppoa sanoa, että viime kauden hyvät tulokset olisivat olleet syy lähteä mukaan tiimin toimintaan, mutta vähintään yhtä paljon päätökseen vaikutti se, että Manninen Bros Hondan tiedotus ja näkyvyys sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa on aivan omaa luokkansa suomalaisessa offroad-pyöräilyssä, kommentoi yhteistyötä myyntipäällikkö Jarkko Ämmälä Duell Bike Centeristä.

– Uskon myös, että tiimin tapa lähteä viemään suomalaisjunioreita jo näin nuorena kansainvälisille areenoille, on ainoa keino jossain vaiheessa saada jälleen suomalaisia kuljettajia maailman huipulle myös aikuisten sarjoissa, jatkaa Ämmälä.

Muita uusia yhteistyökumppaneina ovat Pro Honda voiteluaineet, metsäteollisuudessa toimiva Puhtila Oy, hydraulilaitteiden erikoisosaaja Dynaset Oy ja generaattoreja valmistava Europower.

– Viime vuonna pystyimme tarjoamaan yhteistyökumppaniemme kanssa erinomaisen paketin kuljettajillemme ja täytyy sanoa, olen jopa hieman yllättynyt että pystyimme siitä vielä hieman parantamaan, toteaa tiimipäällikkö Kusti Manninen.

– Duellin satsaus varusteiden ja erityisesti Dunlopin renkaiden osalta on merkittävä. Olemme myös ylpeitä, että voimme olla kehittämässä tuotteita kotimaisten yritysten kuten Tapesnake ja Brandix kanssa. On erittäin hienoa, että Puhtila Oy, Dynaset Oy ja Europower lähtivät taloudellisesti tukemaan näiden junioreiden matkaa kohti maailman huippua. Edelleen kuitenkin kaipaamme lisää sponsoreita, jotta pystyisimme paremmin kattamaan esimerkiksi kuljettajiemme matkakuluja.
 

Uusin numero