Honda Monkey 125 saamassa viidennen vaihteen?

2021 HONDA MSX125 GROM

Honda on julkaissut uudistetun MSX 125 Gromin, jossa nelivaihteinen vaihteisto on korvattu viisilovisella vaihdesalkulla. Kun MSX 125 ja Monkey 125 ovat tähän astikin jakaneet saman tekniikan, niin….

Syy Hondan 125-kuutioisen MSX:n uudistukselle on selkeä. Vuoden 2021 alusta lähtien valmistettavien ja Euroopassa myytävien moottoripyörien on täytettävä Euro 5 -normit. Tähänastinen MSX on ollut euronelonen, samoin kuin Monkey 125.

MSX:n yksisylinterisen, kaksiventtiilisen ja ilmajäähdytteisen nelitahtimoottorin päivitys pykälää kovempien normien mukaiseksi ei ole sujunut pelkillä nokkien ajoituksen muokkauksella tai tehokkaammalla katalysaattorilla. Valmistajan julkaiseman tiedotteen mukaan sylinterin halkaisija on nyt tasan 50 milliä, eli se on 2,4 milliä pienempi kuin aikaisemmin. Iskunpituutta on luonollisesti kasvatettu, jotta iskutilavuus on pysynyt 125 kuutiosenttimetrissä. Aiempi 9,3:n puristussuhde on nostettu tasarahaan 10:1. Sekä huipputeho (9,6 hv) että -vääntö 10,5 Nm saadaan 250 kierrosta aiempaa korkeammalla kierrosluvulla.

MSX:n vaihtestosta Honda totetaa, että pyörä sopii nyt paremmin taajamien ulkopuoliseen ajeluun. Se viitannee viitosvaihteen välityksen olevan selvästi vanhaa nelosta pidempi, mihin viittaa myös uuden moottorin ilmoitettu vain 1,5 litran kulutus sadalla.

Jos Honda aikoo pitää Monkey 125:n Euroopan mallistossaan, niin sillä on myös ensi vuodeksi edessä Euro 5 -päivitys. Ja helpoiten se tietysti käy lainaamalla uusi tekniikka MSX:stä.

Uusin numero