Honda kohahdutti: Stoner tykitti tuotantomallilla vain 0,3 sekunnin päähän RC213V:n kierrosajasta

Stoner pääsi kokeilemaan tuotantomallia kuukausi sitten Motegin radalla Japanissa. Kierrosajoista ei silloin hiiskuttu sanaakaan, mutta Stoner vahvisti, että pyörä teki hänen suuren vaikutuksen. Stoner totesi, että se oli paljon parempi, mitä hän oli osannut odottaa.

Tänään sitten Valenciassa totuus tuotiin HRC:n taholta julki: Stoner oli jäänyt Motegin testeissä tuotantomallilla ainoastaan 0,3 sekuntia siitä kierrosajasta, jonka hän oli kellottanut samama päivänä Hondan tämän kauden RC213V-prototyyppiyörällä.

Siis sillä pyörällä, jolla Marc Marquez on valmis ajamaan sunnuntaina maailmanmestariksi Valencian Ricardo Tormo-radalla.

HRC:n mukaan ero kaveni Motegissa enää 0,17 sekuntiin, kun ensi kaudella niin sanottuun Open-luokkaan luokiteltava RCV1000R-tuotantomalli valjastettiin pehmeämmillä renkailla.

Kyseisen pyörän saavat kaudella 2014 varmuudella käskytettäväkseen Ducatin tehdastallista Aspar-tiimiin siirtyvä yhdysvaltalainen Nicky Hayden, Mika Kallion rinnalta Gresini-tiimiin lähtevä britti Scott Redding ja Cardion AB-tiimissä ajava tshekki Karel Abraham.

Vuonna 2006 Valencian dramaattisessa MM-huipennuksessa Hondalla kultaa vuollut Hayden tietää, mitä hän saa. Tosin Haydenin suu pysyy ymmärrettävästi vielä supussa, sillä hänen viiden kauden mittainen Ducati-pestintä tulee tiensä päähän vasta sunnuntaina.

– Tuskin maltan odottaa pääsyä testaamaan uutta Hondaa ja toteamaan, millainen fiilis minulla sillä on. Se on jo pelkästään hyvä asia, että pääsen pitkästä aikaa ajamaan erilaista pyörää, muotoilee Hayden.

Hayden saanee suurella todennäköisyydellä tiimikaverikseen japanilaisen Hiroshi Aoyaman. Hondan tuotantomallin hinta pyörii miljoonan euron tuntumassa sopimuksen pituudesta riippuen.

Uudelle pyörälle tarjoutuu enemmän vertailupohjaa ensi viikon alkupuolella, kun kauden 2014 ensimmäiset viralliset testit käynnistyvät tuttuun tapaan välittömästi MM-päätöksen jälkeen Valenciassa. HRC:llä on tuoda Valenciaan kaksi RCV1000R-pyörää. Niitä ajavat Hayden ja Redding.

Testeissä tullaan näkemään myös Open-luokan sääntöihin sovellettavia, Yamahalta liisattujen M1-moottorien vauhdittamia Forward Racing-tiimin pyöriä.
 

Uusin numero