Honda julkistaa Pedrosan ja Marquezin sopimukset Mugellossa

Tuoreimpien tietojen mukaan HRC julkistaa sopimukset Italian GP:n aattona torstaina Mugellossa.

Molempien kuljettajien sopimukset ovat kahden vuoden mittaisia, kuten kuninkuusluokan tehdastiimeissä on tapana.

Viime sunnuntaina Sachsenringin radalla voittajaksi palannut ja MM-pisteissä toiseksi noussut Pedrosa on ajanut HRC:n riveissä jo kaudesta 2006 lähtien. MotoGP-luokan maailmanmestaruus on tosin karttanut häntä ainakin toistaiseksi.

Marquezille lävähti ovi selälleen ja suoraan Repsol Hondalle, kun rookie-sääntö runtattiin sovitusti romukoppaan. Aiemmin vallinneen säännön mukaan tulokaskuljettajalla ei ollut asiaa suoraan tehdastiimiin.

Mika Kallion sunnuntaina Saksan GP:n voittajana kahdella sekunnilla kukistanut Marquez johtaa ylivoimaisesti Moto2-luokan MM-sarjaa. Marquezilla on plakkarissa yksi maailmanmestaruus, jonka hän voitti Aki Ajon johtaman suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä ja silloisessa 125-kuutioisten luokassa kaudella 2010.

Hondalle tuli hoppu saada pakkansa kokoon sen jälkeen, kun hallitseva mestari Casey Stoner ilmoitti vetäytyvänsä kilparadoilta. Hondalla oli tosin vahvaa vihiä Stonerin suunnitelmista jo viime vuoden puolella.

Hondalla oli Stonerin toukokuisen sinetin jälkeen tasan tarkkaan kaksi päämäärää ja vaihtoehtoa:  houkutella Yamahan Jorge Lorenzo vaihtamaan leiriä ja saada rookie-sääntö kumottua Marquezin tieltä.

Jälkimmäinen onnistui, mutta ensimmäinen ei. Yamahalla jatkava Lorenzo ei tarttunut täkyyn ja Pedrosa sai huokaista helpotuksesta.

Honda oli tarjonnut Lorenzolle jopa suurempaa setelipinoa, millä se houkutteli Stoneria pyörtämään päätöksensä. Pedrosan palkka jää alle puoleen kyseisiin summiin verrattuna.

Audi-pomot haluavat
Rossin jatkavan Ducatilla

Pedrosan ja Marquezin sopimusten jäljiltä siirtomarkkinoiden kaksi kuuminta nimeä ovat Ducatin Valentino Rossi ja Yamahan satelliittitiimin Cal Crutchlow.

Rossin jatko Ducatilla on enemmän kuin todennäköistä. Siitä saatiin lisää varmoja viitteitä viime viikonvaihteena Sachsenringillä. Ducatin omistukseensa hankkinut Audi ilmoitti Rupert Stadlerin suulla, että he haluavat pitää Rossin.

Rossin mukaan hänen ensi kauden kuvionsa on lyöty lukkoon viimeistään elokuussa Tshekin GP:n aikoihin.

Rossin uudeksi tallikaveriksi tyrkyllä olevan Crutchlowin h-hetki koittaa sen sijaan jo Mugellossa. Italian GP on se takaraja, jolloin Ducati haluaa Crutchlowin vastaavaan tarjoukseensa.

Crutchlow ei halua hukata kahta
vuotta ilman tehdaspyörää

Crutchlowin ensisijainen tavoite on saavuttaa paikka Yamahan tehdastiimissä Lorenzon rinnalla.

Tuota paikkaa kärkkyvät myös Lorenzon nykyinen tallikaveri Ben Spies ja Crutchlowin tiimikaveri Andrea Dovizioso.

– Haluan voittaa maailmanmestaruuden ja se on mahdollista vain tehdaspyörällä. Jos en nyt tee tai saa aikaan sopimusta tehdastiimiin kanssa, niin minulta menee tältä osin tavallaan seuraavat kaksi vuotta hukkaan.

– Tehdaspyörillä ajavien kuljettajien sopimukset ovat nykyään aina kahden vuoden mittaisia, muistuttaa Crutchlow.