Historian siipien havinaa – Aprilia RSV Mille loi pohjan menestyksekkäälle RSV4:lle

Italialainen Aprilia ei vielä 90-luvun lopussa ollut lähtenyt rakentamaan isoja monisylinterisiä pyöriä. Kilparadoilla niitetyt lukuisat onnistumiset olivat aina perustuneet valmistajan pieniin kaksitahtimoottoreihin. Harppaus 1000-kuutioisten luokkaan tapahtui niinkin myöhään kuin vuonna 1998, ja odotukset olivat ehtineet virittyä korkealle. Malli sai kasteessa tietenkin nimekseen RSV Mille, eikä sitä ollut tarkoitettu vain Ducatilla häärivien maanmiesten hätistelyyn, vaan tähtäimessä olivat myös japanilaisvalmistajat, jotka olivat parhaillaan tekemässä vakuuttavaa nousua sporttisilla V-twineillään.

Tavoitteena oli huippupyörä sekä maantielle että radalle. Omasta talosta löytyi näppärästi taitavia alustarakentajia, mutta moottorin suhteen tilanne ei ollut yhtä pulmaton.

Aprilian mukaan firma punnitsi useita erilaisia moottoriversioita ennen päätymistään nestejäähdytteiseen V-twiniin. 997-kuutioinen kuivasumppuvoideltu voimapesä, jossa sylinterien välinen kulma on 60 astetta, syntyi itävaltalaisen Rotaxin avustuksella. Terävä kulma teki moottorista kompaktin, mikä puolestaan teki RSV Millen painopisteestä keskitetyn. Moottori oli verrattain matalaviritteinen ja 128 hevosvoiman huipputeho saavutettiin 9 250 kierroksella. Alavääntö oli kuitenkin mahtava.

Tehonkehitys hidastui hienoisesti 6 000 kierroksella vain käydäkseen taas dramaattisemmaksi, ja moottori kiersi innokkaasti yli 10 000 kierroksen.

Kun RSV Milleä verhonnut esirippu nostettiin kaksi vuotta ennen 2000-luvun koittoa, ei valmistajasta kertonut pelkästään hopeanhohtoinen Aprilia-logo. Firmasta kieli myös katteiden muotoilu, sillä muotokieli oli tunnistettavissa pienemmistä kilpapyöristä.

Ilmanvastus oli ennätyksellisen pieni, ja 200 kilometrin tuntinopeuden saavuttamiseen vaadittiin vain 49 hevosvoimaa. Kevytkäyttöinen hydraulikytkin ja tarkka vaihteisto saivat monilta kiitosta. Kiltti tehokäyrä ja hieno alusta tekivät Aprilian ensimmäisestä isosta pyörästä testipiireissä lyömättömän. Vuodelle 2 000 esiteltiin Öhlinsin jousituksella, kevyemmillä  renkailla ja paremmilla jarruilla varustettu R-versio.

Pyörä loi pohjan tämän päivän menestyksekkäälle RSV4:lle. RSV Mille osoitti, että Apriliasta oli oikeasti haastamaan markkinoiden vakiintuneemmat valmistajat, myös radan ulkopuolella.

Uusin numero