Heinz Rosner ja MZ palaavat Imatralle 46 vuoden jälkeen

Michael Alan Duff ohjasi tehtaan Yamahaa ja voitti MM-osakilpailun ensimmäistä kertaa urallaan. Tuolloin kaksipyttyistä Yamaha RD56-pyörää luotsannut kanadalainen peittosi kakkoseksi MZ-pyörällä ajaneen itä-saksalaisen Heinz Rosnerin karvaa auki minuutilla.

Mike Duff ajoi viimeisen kisansa vuonna 1967 ja vaihtoi sen jälkeen sukupuolta ja vaihtoi nimekseen Michelle Ann Duff. Heinz Rosner puolestaan jatkoi vuoteen 1969, muttei vaihtanut sukupuoltaan.

Koko uransa MZ-tehtaan laitteilla kisannut Rosner vieraili Imatralla ensimmäistä kertaa ajaessaan Duffin perässä kakkoseksi.

1966 itä-saksalainen urakoi kolmessa luokassa, mutta epävarman laitteen maineessa olleet MZ-tehdaspyörät eivät miehen alla kestäneet ja 125-kuutioisissa, sekä kaksipuolikkaissa hän keskeytti, mutta kiilasi kakkoseksi 350-kuutioisissa.

Rosner esiintyi Imatralla viitenä vuotena aina lopettamiseensa asti. Paras vuosi oli 1968, jolloin mies kipusi palkinnoille sekä piikkisissä, että 250-kuutioisissa. 1968 oli muutenkin Rosnerin vuosi, sillä hän koppasi 350-kuutioisten MM-pronssin Yamaha-pilottien Phil Readin ja Bill Ivyn jälkeen.

Rosner on tuttu kasvo
Classic-tapahtumissa

Aktiiviuransa jälkeen Rosner on pitänyt huolta MZ-pyörien säilymisestä jälkipolville ja Saksojen yhdistymisen myötä hänet on nähty useissa Classic-tapahtumissa ulkoiluttamassa 1960-lukulaisia MZ-pyöriä.

Rosner ja Muistojen Imatranajo ovat jo muutamia vuosia etsineet vapaata viikonloppua itäsaksalaisen kalenterista ja vihdoin ja viimein se löytyi. Rosnerin tulo tämän vuotisiin muisteloihin varmistui vasta viikko ennen tapahtumaa.

75-vuotias Rosner nähdään elokuun ensimmäisenä viikonloppuna jälleen Imatran katuradalla MZ-pyörän satulassa. Rosner tuo Imatralle mukanaan kaksi menestyksekästä Itä-Saksan ihmettä.

Toinen niistä on vuoden 1968 mallinen kaksipuolikas, jolla mies kiilasi Phil Readin jälkeen kaksipuolikkaiden kakkoseksi Imatran alkuperäisellä 6050 metrisellä radalla.

Rosnerille Imatra oli muutenkin menestyksekäs paikka, sillä hän otti kolme kaikkiaan seitsemästä kakkostilastaan Vuoksen rantamilta.

Toinen Rosnerin mukana tuleva pyörä on niinikään 1960-luvulta, mutta 350-kuutioinen.

Uusin numero