Harley-Davidson S-mallisto kasvaa

Alkuperäinen Harley-Davidson Low Rider -malli venytti aikanaan tehdaskustomoidun moottoripyörän rajat äärimmilleen. Nyt Harley-Davidson esittelee seuraavan sukupolven tumman ja tehokkaan cruiser-pyörän lanseeraamalla tälle ajokaudelle uuden Low Rider S -mallin.
Screamin’ Eagle Twin Cam 110 -moottorilla varustettu Low Rider S liittyy hiljattain julkistettujen Fat Boy S- ja Softail Slim S -pyörien joukkoon kolmantena Harley-Davidsonin S-sarjan cruiser-malliston edustajana. Kyseessä on Harley-Davidsonin historian tähän asti tehokkain cruiser-mallisto.  Linjakkaan tehokruiserin ominaisuuksia täydentävät custom-kulttuurista vaikutteita saanut muotoilu sekä jousitukseen ja jarruihin tehdyt parannukset.
– Asiakkaamme ovat tiedustelleet, milloin Harley-Davidson aikoo rakentaa uuden aggressiivisen ja suorituskykyisen pyörän legendaaristen  FXR-mallien jalanjäljissä, kertoo Brad Richards, Harley-Davidsonin Director of Styling.
– Tämä on meidän vastauksemme. Low Rider S -mallissa näkyy sekä nykyinen isojen, kustomoitujen moottoripyörien trendi että oma perinteinen tyylimme, mutta samalla siinä pyritään määrittelemään Harley-Davidson-konsepti uudella tavalla seuraavan sukupolven kuljettajille. Halusimme luoda kuljettajan ja tien välille luontevan yhteyden suunnittelemalla pyörän, joka kiihtyy nopeasti, liikkuu ketterästi ja josta on karsittu kaikki tarpeeton.
Uuden pyörän ytimessä on moottori. Screamin’ Eagle Twin Cam 110 V-Twin on suurimman iskutilavuuden tarjoava moottori, jonka Harley-Davidson asentaa suoraan tehtaalla pyöriin. Screamin’ Eagle Heavy Breather -imukanavalla ja Fat Bob -tyylisellä 2-1-2-pakoputkella varustetun moottorin vääntömomentti on 115 newtonmetriä kierrosluvun ollessa 3500 kierrosta minuutissa – 13 prosenttia enemmän tehoa kuin tavallisessa Low Rider -mallissa. Moottorin teho välittyy kytkimen kautta 6-nopeuksiselle Cruise Drive -vaihteistolle. Elektronisen kaasukahvan mahdollistama vakionopeudensäädin on pyörän vakiovaruste. Koko moottori ja pakoputkisto on viimeistelty sekä kiiltomustalla että ryppymustalla jauhemaalilla.
Low Rider S on huolellisen suunnittelun tuloksena paitsi tehokas myös helppo käsitellä. Premium Ride -emulsiotäytteiset iskunvaimentimet ja Premium Ride -etuhaarukan patruunarakenne takaavat erinomaisen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden. Etu- ja takajousitus reagoi nopeasti pieniin töyssyihin pitäen renkaat tukevasti tien pinnassa. Pyörä pysyy koko ajan hallinnassa ja jarrutus on tehokasta, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajonautintoon. Kelluvilla eturoottoreilla varustetuissa kolmilevyisissä jarruissa on vakiona lukkiutumaton ABS-järjestelmä.
Uusi soolosatula, matala 5,5 tuuman korkuisiin risereihin asennettu drag bar -ohjaustanko ja keskiasennetut hallintalaitteet varmistavat aggressiivisen ajoasennon, jossa kädet ovat tukevasti ylhäällä ohjaustangon tapeissa. Istuinkorkeus on matala, noin 26,6 tuumaa. Selkeän nopeusnäytön ansiosta kuljettajan katse pysyy tiessä, mikä edesauttaa ajoturvallisuutta.
– Kun ajaa kovaa vauhtia näinkin pystyssä asennossa, kaipaa suojaa tuulelta, sanoo Dais Nagao, Harley-Davidsonin Senior Stylist.
– Upottamalla etuvalon syvemmälle visiiriin loimme Low Rider S:lle aggressiivisen ilmeen. Se on tehokas tapa viestiä moottoripyörän persoonallisuudesta.
 
Sooloistuin ja typistetty takalokasuoja pitävät pyörän takapään siistinä. Pyörän uhmakkaaseen tyyliin sopii parhaiten tumma väritys, joten Low Rider S on saatavana vain Vivid Black -värisenä. Muissa osissa noudatetaan samaa tummaa teemaa, aina etuhaarukasta ja mittaristosta takalokasuojan vinotukeen. Luvassa on kuitenkin yksi poikkeus: uudet kevyet Magnum Gold -valualumiinivanteet, jotka syntyivät 1960-luvun kilpa-autojen kullansävyisten magnesiumpyörien innoittamana. Kullanvärinen logo tankissa on puolestaan kunnianosoitus vuoden 1977 XLCR Café Racer -mallille.

Uusin numero