Harley-Davidson nostaa panoksia moottorikilpailussa

Screamin’ Eagle 131:n iskutilavuus on mukavat 2147 kuutiota. Kuva: Harley-Davidson.

Harley-Davidsonilla ei jääty toimettomaksi Indianin esiteltyä uuden PowerPlus-moottorinsa. Tässä on Screamin’ Eagle 131.

Indian pääsi ehkä hieman yllättämään kilpailijansa esiteltyään PowerPlus-moottorinsa, jota he röyhkeästi kutsuivat kaikkien aikojen suorituskykyisimmäksi amerikkalaiseksi V-twiniksi. Harley-Davidson nostaa kuitenkin nyt rimaa esittelemällä uuden Screamin’ Eagle 131 -moottorinsa.

Moottorissa käytetään Milwaukee-Eight-moottorista tuttua 4,5-tuumaista (114,3 mm) iskunpituutta yhdistettynä uusiin, 4,31” (109,5 mm) porauksella varustettuihin sylintereihin. Näillä eväin iskutilavuudeksi saadaan keskimääräistä perheautoa runsaammat 2147 kuutiota. Moottorissa käytetään CNC-koneistetuilla kanavilla varustettuja Milwaukee-Eight Extreme Ported -neliventtiilikansia, joihin on asennettu suuremman sylinterin mahdollistamat kookkaammat venttiilit. Palamistehokkuuden maksimoimiseksi myös palotilat ovat koneistetut. Venttiilejä nostaa aggressiivinen SE8-517-nokka-akseli, männät ovat korkeapuristeiset, ilma kulkee moottorille 64-millisen läppärungon kautta ja suutinten kapasiteetti on 5,5 grammaa sekunnissa. Näillä eväin moottori tuottaa Screamin’ Eagle Street Cannon -putkiston kanssa  121 hevosvoimaa ja 178 newtonmetriä takarenkaalta – ei välttämättä ole sattumaa, että lukemat ovat samat, kuin Indianin PowerPlus-moottorin kampiakselitehoksi ilmoittamat.

Screamin’ Eagle 131 sopii suoraan 2017 tai sitä uudempiin touring-malleihin. Moottori saatavilla sekä täysin mustana että osin kromattuna ja sekä ilma/öljyjäähdytteisenä että Twin-Cooled-versiona. Ilma-öljyjäähdytteisenä moottorin hinta on 6195 dollaria ja Twin-Cooled-version omistajan lompakko kevenee 6395 dollarin verran.  

Uusin numero