Hälytyskellot pärisevät Yamahalla: Rossi jäämässä jo ”eläkkeelle”?

Vallattomissa, mutta niin usein oikeaan osuneissa varikkohuhuissa on väläytelty jopa sitä mahdollisuutta, että tämä kausi jää Valentino Rossin viimeiseksi huolimatta vuoden 2014 loppuun asti ulottuvasta sopimuksesta.

”Vaikempaa kuin odotin”

Kaikki näytti keinovaloissa vielä kirkkaammalta siinä vaiheessa, kun Rossi ajoi tiimikaverinsa Jorge Lorenzon takana kakkoseksi Losailin radalla Qatarissa kauden korkanneessa spesiaalikisassa.

Mutta sen jälkeen meno onkin ollut tuntuvasti takkuisampaa: seitsemäs Austinissa, neljäs Jerezissä ja pohjanoteerauksena 12:s viimeksi Le Mansissa.

– Tämä on ollut vaikeampaa kuin odotin. Kolmen kärki on ollut kaikessa minua parempi, Rossi viittaa Hondan Dani Pedrosan ja Marc Marquezin, sekä Lorenzon puoleen.

Rossi puolustautuu tavallaan hukkaan heittämillään kahdella Ducati-kaudella.

– Tarvitsen enemmän aikaa noiden kahden erittäin vaikean vuoden jälkeen. En tavoittele mestaruutta vaan sitä, että nousen yhtä vahvaksi kuin muut kärkikuljettajat. Seuraava osakilpailu Mugellossa tulee olemaan minulle merkittävämpi kuin yleensä, vinkkaa Rossi.

Pol Espargaro kiinnitetty jo
varmuuden vuoksi Yamahalle

Kotiyleisön edessä ajettava Italian GP saattaa merkitä Rossille, 34, hyvinkin kauden vedenjakajaa – suuntaan tai toiseen. Rossin mahdollinen aikaisempi ”eläköityminen” ei ole siinä mielessä mikään täysin tuulesta temmattu ajatus, jos hän huomaa, että homma ei yksinkertaisesti enää toimi.

Rossilla on tunnetusti valtaisa menestymisen ja voittamisen vietti. Hän halusi nimenomaan palata voittajaksi Yamahalla.

”Tohtorilla” ei ole pikkurahasta puutetta, mutta aika paljon miehen urheilullisesta arvomaailmasta kertoo jo sekin, että hän hylkäsi Ducatin 17 miljoonan euron kausikohtaisen tarjouksen tyytymällä Yamahalla neljän miljoonan vuosiliksaan.

Toki todennäköisempi ja koko MotoGP-sarjan kannalta parempi vaihtoehto on tietenkin se, että Rossi vetää nykyisen sopimuskautensa kunnialla loppuun, jonka jälkeen hän voi panostaa täysillä ja ilman ulkopuolisia paineita mieliharrastukseensa ralliin.

Yamahalla on tosin varauduttu jo hyvissä ajoin myös siihen toiseen vaihtoehtoon solmimalla esisopimus Moto2-luokassa kilpailevan Pol Espargaron kanssa.

Espargaro voidaan sijoittaa tässä tapauksessa joko Tech 3-satellliittitiimiin tai suoraan tehtaan nippuun, koska rookie-sääntö revittiin riekaleiksi tapaus Marquezin myötä.

Pyörän suorituskyky huolettaa
Lorenzoa piste-eroa enemmän

Tätä taustaa vasten ei ole hetkenkään epäselvyyttä siitä, kuka on Yamahan ykköskuljettaja nyt ja jatkossa.

Hän on Lorenzo, joka putosi Le Mansin vaisun seitsemännen sijan johdosta 17 pistettä sarjaa johtavan Pedrosan taakse. Marqueziin matkaa on puolestaan viisi pinnaa.

Alkukauden ennakkokaavailut noudattivat vielä käsikirjoitusta: Losailin oli määrä olla Yamahan ja Austinin Hondan heiniä. Näin myös kävi.

Mutta se, mitä sen jälkeen on tapahtunut, onkin sekoittanut Yamahan konsepteja. Erityisesti Jerezin ja miksei myös Le Mansin piti olla Yamahan temmellyskenttä, mutta Pedrosa tuli ja korjasi potin molemmissa. Lisäksi Lorenzoa jäi tietty kaivertamaan myös Marquezin viimeisen mutkan aggressiivinen ohitus Jerezissä.

Lorenzon viesti Japanin suuntaan onkin varsin yksiselitteinen: uutta osaa ja sassiin!

– Olen piste-eroa enemmän huolestunut pyörämme suorituskyvystä. Meiltä puuttuu ensisijaisesti kiihtyvyyttä ja myös voimaa. Kisavauhti on kyllä ihan kohtuutasolla, mutta toivon tosiaankin, että saamme pyöräämme pikapuoliin kaipaamiamme parannuksia.

Rossi on sarjassa viidentenä jo 36 pistettä Pedrosasta. Voitosta plakkariin kilahtaa 25 pinnaa.

– Meidän on pystyttävä työskentelemään Hondaa vastaan yhä lujemmin ja tehokkaammin. Parempi kiihtyvyys on tosiaankin tässä tilanteessa se avainasia.

Lorenzo voitti viime vuonna maailmanmestaruuden, mutta Pedrosa oli häntä nopeampi kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onko Honda vääntämässä Yamahaa nyt yhä syvempään siltaan?

Vastaus siihen saadaan kolmen seuraavan, eli Mugellossa, Barcelonassa ja Assenissa ajettavien kisojen jälkeen. Barcelonalla on kesäkuun puolivälin tuntumassa erityisen paljon painoarvoa myös testien myötä.
 

Uusin numero