Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Ratamoottoripyöräilyn Espanjan sarjan Open 1000 -luokan mestaruuden viime vuonna saavuttaneen Niko Mäkisen suunnitelmat tulevan kauden suhteen ovat vielä hieman avoinna. Mies lähtee joko puolustamaan titteliään tai suuntaa katseensa muihin sarjoihin.
Ratamoottoripyöräilijä Niko Mäkisellä on riittänyt viime aikoina juhlan aihetta. Viime viikolla hän juhlisti yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa Espanjan sarjan 1000 Open -luokan mestaruutta. Tilaisuudessa Mäkiselle luovutettiin Suomen Moottoriliiton myöntämä kultainen ajajamerkki, joka on kunnianosoitus vuosien varrella tehdystä kovasta työstä. Mäkinen valittiin myös Varsinais-Suomen Urheilugaalassa vuoden 2017 moottoripyöräilijäksi.
Nyt katse on kuitenkin käännetty tulevaan kauteen, jossa Mäkisen suunnitelmiin kuuluu todennäköisesti jatko Espanjan RFME CEV -sarjassa luokassa Open 1000.
– Tavoitteena on mestaruuden uusiminen ja edelleen kehittyminen kilpakuljettajana. Tiimini Stratos Racing Team on tehnyt meille tarjouksen kauden ajamisesta ja tulemme pikimmiten kartoittamaan mahdollisuudet tämän toteuttamiseksi, Mäkinen toteaa.
Huolimatta viime kaudella saavutetusta mestaruudesta, on menestysnälkää vielä jäljellä.
– Nälkäähän ajamiseen ja voittamiseen on vielä rutkasti, ei se mihinkään ole kadonnut, itse asiassa vaan lisääntynyt.
Viime kaudella Mäkinen voitti vain yhden Open 1000 -luokan osakilpailun, mikä jäi miestä vähän kaivelemaan.
– Tasaisen varma suorittaminen ja välillä jopa tyytyminen toiseen-kolmanteen sijaan johti lopulta mestaruuteen, mutta kyllä sinne joka kerta pitäisi lähteä voittamaan. Ja viime kaudellakin tavoitteeksi asetettu 10 kokonaiskisan kärkikuskin joukkoon sijoittuminen jokaisessa osakilpailussa jäi myös yhteen kilpailuun. Tosiaan ne ammattilaiset ovat siellä ihan oikeasti nopeita ja satsaavat tuohon hommaan tosissaan.
Ammattilaiskuljettajilla Mäkinen viittaa noin viiteen-seitsemään sarjan nopeimpaan kuljettajaan, jotka satsaavat ajamiseen kaiken niin taloudellisesti, kuin ajallisestikin. Näillä kuskeilla on aina joku tiimi taustalla, joka hoitaa teknisen osaamisen viimeisen päälle ja yleensä nämä kuskit kuuluvat myös niin sanottujen rengassopimusten piiriin.
– Siksi sinne Stock 1000 -luokkaan on mielestäni turhaa ilmoittautua. Tarvitsisi olla reilusti enemmän rahaa käytettävissä ja uhrata lähes koko kalenterivuosi asialle. Näin ollen osallistuminen Open 1000 -luokkaan on parempi ja realistisempi vaihtoehto, siellä on paljon saman ”kategorian” tasoisia kuskeja samoilla resursseilla ja kilpailut tässä kategoriassa on huomattavasti tasaisempia. Kuskeja on silti ympäri Eurooppaa, jopa Kanadasta saakka.
Espanjassa on jo erittäin kova saavutus, mikäli pääsee startin kolmen nopeimman kuskin (Stock 1000) kanssa palkintopallille luokan Open 1000 nopeimpana kuljettajana.
– Siihen toki luotetaan, että Espanjassa ajetaan, mutta meillä on myös varasuunnitelma, vielä ilman Suomen mestaruutta oleva Mäkinen vihjaa.
Vaikka lopullinen sarja on vielä avoinna, on Mäkisen valmistautuminen uuteen kauteen sujunut hyvin.
– Treeniohjelma on hyvin pitkälti sama kuin viime kaudella, eli nyt on pidetty lihaskuntoa ja liikkuvuutta yllä kuntosaliharjoitteilla kolme-neljä kertaa viikossa ja lisäksi käyn lenkkeilemässä.
– Mikäli Espanjan sarjaan päästään osallistumaan, on ennen kauden alkua odotettavissa neljä päivää testiä tiimin ja Dunlopin renkaiden kanssa.
Tuli Mäkinen valitsemaan minkä sarjan tahansa, tavoitteena on koko sarja sekä mestaruus.
– Yksittäisiin kisoihin emme lähde kokeilemaan, vaan täysillä mennään, oli sarja mikä vain, Mäkinen päättää.
Teksti: Moottoriurheilu.tv