Tapasimme MP 20 -näyttelyssä Nolan Groupin vientipäällikön Luca Farinan, joka kertoi Nolanin uusista kuulumisista sekä odotuksistaan Motonet-yhteistyöstä.
Tervetuloa MP 20 -näyttelyyn, Luca Farina. Aloitetaan heti tärkeimmästä, mitä uutta Nolanille kuuluu?
– Meille kuuluu paljon uutta. Ranskalainen 2 Ride Holding osti Nolan Groupin toukokuussa 2019. Heidän muita brändejään ovat muiden muassa Shark, Bering, Segura ja Bagster. Tällä hetkellä konserni työllistää noin 1000 henkeä ja liikevaihtomme on noin 140 miljoonaa euroa, ja tavoitteenamme on 200 miljoonan liikevaihto vuonna 2023. Nolan-tuotteet valmistetaan edelleen täysin italiassa, ja tällä hetkellä pysymme siellä, missä olemme. Tulevaisuudessa konsernin suunnitelmissa on tosin avata kaksi kypärätehdasta, yksi Portugaliin ja yksi Thaimaahan.
Kuinka Nolanin brändit ja Shark tullaan asemoimaan? Tuleeko niistä sisarbrändejä?
Shark ja Nolan Groupin brändit pidetään erillään, ja niillä on omat organisaationsa. Tekninen kumppanuus ja kuuluminen samaan konserniin tarkoittaa sitä, että voimme hyödyntää toistemme resursseja, patentteja, osaamista ja tietotaitoa. voimme myös valmistaa jotain komponentteja Sharkille ja päinvastoin. Tämä auttaa meitä kasvamaan entistä suuremmiksi ja vahvemmiksi.
Motonet-yhteistyö on todella suuri uutinen Suomen markkinoilla. Mitä ovat odotuksenne?
Aloitimme yhteistyön juuri, mutta olen erittäin tyytyväinen siihen, mitä olen toistaiseksi nähnyt. Halusimme yhteistyökumppaniksemme suuremman toimijan. Olimme tyytyväisiä myös edelliseen yhteistyökumppaniimme, mutta uskon, että Motonet tukee paremmin voimakkaita kasvupyrkimyksiämme.
Mikä on Nolan Groupin tämän hetken kuumin uutuusmalli?
Kovin uutuutemme on X-Lite X803RS Ultra Carbon -kilpakypärä. Se perustuu X803RR-kypärään, mutta voisi sanoa, että se on puettu nahkapukuun, se on täysin saman näköinen kuin MotoGP-kypärämme, ja se onkin suunnattu erityisesti rataharrastajille. Tulevaisuudessa aiomme julkaista siitä pienenä eränä valmistettavia erikoismalleja, kuten kilpakuljettajien käyttämillä värityksillä varustettuja versioita.
Mitä erikoispiirteitä Suomen markkinassa on teidän näkökulmastanne?
Mielestäni suomalaisissa on kaksi erityispiirrettä. Ensinnäkin täällä asiakkaat ovat todellisia moottoripyöräharrastajia, eivätkä esimerkiksi moposkootterit ole niin suosittuja kuin Etelä-Euroopassa. Toisekseen täällä pidetään paljon suurista ja tehokkaista pyöristä. Tämän takia uskommekin tuotteidemme sopivan hyvin Suomen markkinoille.
Motonetin tuotepäällikkö Juha Virtala, kuinka iso juttu Nolanin maahantuonti teille on?
Onhan se iso juttu. Hintapisteet ovat hieman erilaisia kuin meillä yleensä, mutta tiedämme että Nolanin tuotteet ovat toimineet hyvin Suomessa. Miksipä ne eivät siis toimisi meilläkin? Taloudellinen asemamme on vahva, joten me pystymme tekemään asioita, joita muut eivät välttämättä pysty tekemään