Motocrossin MM-sarja palasi 18 vuoden tauon jälkeen Kaliforniaan. Glen Helen merkitsee Amerikan motocrossissa samaa kuin Namur Euroopassa. Tästä portista ei kuitenkaan käynyt niin huikea joukko crossifaneja kuin kisajärjestäjä toivoi. Katsojakato ei kuitenkaan isäntiä lannistanut ja San Bernardinossa vakuuteltiinkin, että ensi vuonna väkeä on paikalla pilvin pimein ja kisassa on mukana myös jenkkien parhaat.
Vuoden 2004 MX2-luokan maailmanmestari, uusseelantilaispilotti Ben Townley on kärsinyt loukkaantumisista. Vuonna 2006 USA:n sarjoihin keskittynyt Honda-ajaja voitti 2007 jenkkilän itäisen rannikon pikkuluokan supercrossmestaruuden, eikä sen koommin ole isoja esittänyt. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että kaveri on kunnossa. Townley voitti Glen Helenissä kakkoserän näytöstyyliin vetämällä joukkoa MX1-luokassa lähdöstä maaliin. Avauserä jäi mieheltä kesken kolarin vuoksi.
–On hienoa palata voittajaksi, sanaili Townley kisan jälkeen.
–Me tarvitsimme tätä kisaa ajaaksemme sisään joitain säätöjä ja kokeillaksemme kestääkö kuntoni pitkän erän rasitukset. Tulihan todistetuksi, että olemme ottaneet askeleen oikeaan suuntaan, kommentoi AMA:n ulkoratamestaruutta halajava uusseelantilainen.
Glen Helenissä kisattiin myös veteraanien Cup-pisteistä. Viime vuonna Cup-mestaruuden voittanut ruotsalainen Mats Nilsson ei aktiiviaikoinaan 1980-luvulla samaan yltänyt kuin kuvassa vasemmalla hymyilevä USA:n Chuck Sun. Sun koputteli kärkeä MM-sarjassa 1970-luvulla ja otti jopa maailmanmestaruuden USA:n maajoukkueessa. Nykyisin osat ovat vaihtuneet, Nilsson kepittää Sunin veteraanikisoissa mennen tullen. Nilsson oli Kalifornian kisassa kolmas ja Sun vasta kuudestoista. Vetskujen ykkönen oli jenkkikonkari Dough Dubach ja kakkonen oli mies ”down under”, Shayne King.
Zach Osborne kesti kotikisan paineet ja päräytti uransa parhaan tuloksen. Englantilaisessa Bike It-Yamaha tallissa MX2-luokassa kisaavaa jenkkiä on pidetty yhtenä tulevaisuuden kykynä. Kakkostila Glen Helenissä tuli tarpeeseen ja ilahdutti asiantuntevaa, joskin yllättävän vähälukuista kotikatsomoa.
KTM:n tehdaspilotit Max Nagl (lähempänä kameraa) ja Marvin Musquin saivat maistaa jenkkimeininkiä. Pojilla pakotti rannetta Ameriikanmallisen nimikirjoitussession perään. Nimmareilla oli kalifornialaiskatsojien toimesta menekkiä.
Marvin Musquin oli Glen Helenin radalla herra ja hidalgo. Luokan hallitseva ranskalaismestari vei molemmat erät ylivoimaiseen tyyliin johtamalla niitä alusta loppuun. Ensimmäisen erän startissa Musquinin imussa Jeffrey Herlings (111), Ken Roczen(94) ja Harri Kullas(151).
Max Nagl oli lähtösuoran nopein isomman luokan ensimmäisessä startissa. Perässään saksalainen veti numerolla 101 ajavan Ben Townleyn. No 19 on David Philippaerts, 800 Mike Alessi, 39 David Guarneri ja 222 Antonio Cairoli.
Glen Helenin rata-alue on monipuolinen. Seuraava kisa San Bernardinon moottoriurheilupyhätössä on Hill Climbing- tapahtuma. Ylämäkiajoon erikoistunut KTM-ryhmä oli MM-crossin varikolla esittelemässä kalustoaan. Pitkällä takahaarukalla ja RC8:n moottorilla varustettu hirviö kulkee lännessä nimellä ”widowmaker” -leskentekijä.
Harri Kullas ja mekaanikko Massimo Castelli valmistautumassa toisen erän starttiin. Avauserässä moottorin laukeamiseen keskeyttänyt helsinkiläinen kaasutteli vakiolla varamoottorilla kakkoserän kympiksi. Siinäkään erässä Kullas ei selvinnyt ilman ohjelmaa, sillä erä keskeytettiin, kun iso Red Bull mainostaulu kaatui kaverin niskaan. Kuvassa Kullaksen vieressä tapahtumia tarkkailee itse Cobra. David Vuillemin on aktiiviuransa lopettanut ja keskittyy nyt valmennuspuuhiin alaisenaan Cautier Paulin.
Alkukauden komeetta, Jeffrey Herlings oli Glen Helenissä ulkona kuin lumiukko. Avauserässä kahdeksanneksi kohellellut hollantilainen kolaroi itsensä laulukuoroon toisessa. Vauhtia kyllä löytyi, muttei malttia.
USA:n huippujen loistaessa poissaolollaan jäi maan oman MM-osakilpailun menestysvastuu Mike Alessin harteille. Hyvin KTM-pilotti urakastaan selvisikin. Karsintaerän voitto takasi hyvät asetelmat finaaliin, jossa 350-kuutioista kyytinyt kalifornialainen kiusasi tosissaan samallaisella pelillä edennyttä Antonio Cairolia. Hallitseva mestari oli kuitenkin kummassakin erässä hivenen nopeampi. Kolmepuolikkaat ottivat avauserässä kolmoisvoiton Max Naglin kiilatessa kolmoseksi.
Makita-Suzukin tiimipäällikkö Roger deCoster istuskeli kaikessa rauhassa radanvieruspusikossa. Belgialaisella oli vapaapäivä, sillä Amerikan Suzukin kuskit eivät MM-pisteistä kiinnostuneet.
Jeremy van Hoorebeek oli pikkuluokan kuutonen. Belgialainen valitteli, että vauhtia kyllä löytyy, mutta sitä ei saa näkyviin tuloksissa.