Euroopan ensimmäinen 10/10ths Iron Butt ajo onnistui!

Kesäkuun ensimmäinen päivä starttasi Suomen Turusta Iron Butt ajoista kovimman 10/10ths ajon yritys. Kymmenen perättäisen tuhannen mailin mittaisen SS1000 ajon kierros ympäri Euroopan.

Iron Butt tai RP-ajojen kuten harrastaja sitä Suomessa kutsuva, kotimaa on USA. Kovimmat suoritukset ja ajajat ovat tulleet Amerikasta. 10/10 yritys on tiettävästi ensimmäinen laatuaan Euroopassa. Kaikki tähän mennessä hyväksytyt ajot ovat ajettu USAn maaperällä.

RP-ajoissa on kyse omien rajojen etsimisestä samoin kuin ultra maratonilla tai vuorikiipeilyssä. Itse suoritus voi ulkopuolisen silmin olla mieletön, mutta lajia harrastavien mielestä kyseessä on vastaus haasteeseen. Onko se mahdollista, kestääkö kalusto ja kykenenkö minä siihen.

Ajon suoritti Suomen kokenein RP-ajaja Harri Hjulgren, jolla on meriittilistalla 20 RP-ajoa, mm. kaikki muut Suomen Iron Butt Associationin hyväksymät ajot. Harrin kirittäjäksi lähti Juha Helin, Suomen IBAn vaativien ajojen koordinaattori tarkoituksena ajaa SS5000 ajo, eli viisi perättäistä tuhannen mailin ajoa. Tämänkin ajon on USAn ulkopuolella suorittanut vain kolme ajajaa, kaikki Suomalaisia.

Kalusto:
Harri: BMW R1200GS Adventure
Juha: Honda ST1300 Pan European

Ajon suoritus:

1.päivä: Turku-Tornio-Jävle. Totuttelua ajo- ja taukorytmiin.

2. päivä: Gävle-Tukholma-Köpenhamina-Hampuri-Hausen. Siirtyminen Saksan tukikohtaan Hauseniin. Myöhässä ollut lautta ja ruuhkainen autobahn Hampurin ympärillä hidastivat menoa. Polttimon vaihto.

3. päivä: Hausen-Berlin-Puttgarden-Berlin-Hausen. Lenkki pohjoiseen opetti tuntemaan moottoritien rytmin, aamun ja illan tunteina on kirittävä päivän aikana ruuhkissa menetetty aika.

4. päivä: Hausen- München-Verona-Modena-Verona-München-Hausen. Pistytyminen italiassa muistutti että myös helle voi olla voimia verottava tekijä.

5. päivä: Hausen-Frankfurt-Dion-Lyon-Barcelona-Valls. Ajo muuttui sooloajoksi. Harri suuntasi Espanjaa. Juha palasi Hausenista Tukholmaan, jonne hän päätti SS5000 ajonsa.

6. päivä: Valls-Zaragoza-Bilbao-Santander-Burgos -Valladolid-Valls. Ongelmia löytää oikeat taukopaikat. Huoltamon puuttuminen kulmapisteestä aiheutti taustajoukoille kiirettä tarkistaa reitin pituutta. Kulmapisteen puuttuminen tai paikan muuttuminen saattaa kadottaa tarkistetusta reitistä kymmeniä kilometrejä vaikkakin ajettu reitti ei muutu. Öljyn vaihto

7. päivä: Valls-Valencia-Alicante-Granada-Alicante-Valencia-Valls: Reissun helpoin päivä vähän liikennettä ja upeat maisemat. Ajorytminä parhaillaan tankillinen kerralla eli noin 440km.

8. päivä: Valls-Barcelona-Lyon-Dion-Frankfurt-Hausen. Paluu kohden pohjoista 18 pysähdyksellä. Suunnistuksen kannalta reitin vaativin päivä, joka onnistui nappiin.

9. päivä: Hausen-Hampuri-Kööpenhamina-Tukholma-Jävle. Suuria ongelmia, sadetta 800km, luottokortti lakkaa toimimasta ja käteinen loppuu. Kaikesta selviää kun on riittävästi yritystä ja taustajoukot valmiina auttamaan tarvittaessa.

10. päivä: Jävle-Haaparanta-Turku. Voiton tuntua reitin varrella kun lajin harrastajat ovat reitin varrella katsomassa Harrin etenemistä ja onnistunutta paluuta Turkuun.

Pyörän mittarin mukaan matkaa kertyi 16 429 km (10 211 ml) ja ajo sujui kaikin puolin suunnitelman mukaan. Ajon virallinen hyväksyminen tapahtuu kuluvan kesän aikana IBAn tiukkojen sääntöjen mukaan.

Hyvässä suunnittelussa on onnistumisen salaisuus. Suunnitelmaa hiottiin kuukausia, reitti kulki pääosin paikoilla, jotka olivat entuudestaan tuttuja, joko kesälomareissuilta tai aikaisemmista RP- ajoista. Aikataulussa pysymistä seurattiin kaiken aikaa, jolloin mahdollisiin jälkeen jäämisiin voi reagoida heti. Epäilijöiden peruskysymykseen levon riittävyydestä suhtauduttiin rauhallisesti, keskimäärin seitsemän tuntia lakanoiden välissä hotellissa joka yö riittää. Kuskin tulee olla myös kovakuntoinen, muuten fysiikka pettää reissun aikana.

Lopullinen ajon resepti kuulostaa helpolta, 16 tuntia ajoa päivässä minimi tauoilla ja riittävästi unta joka yö.

Tämän ajon myötä Eurooppalainen RP-pyöräily on ajanut pitkän askeleen eteenpäin. On todistettu että myös Euroopassa voidaan ajaa kaikkein vaativimmatkin RP-ajot ja Suomesta löytyy niihin ajajat. IBA Finlandin jäseniltä puuttuu enää vain osallistuminen ”RP-olympialaisiin” IBR ralliin USAssa. Mutta eiköhän sekin puute korjaudu tulevaisuudessa.