Erno Kostamolle neljäs ja viides sija Horicessa

Erno Kostamo kasvatti Horicessa pistetiliään roimasti ja kilpailu sarjan toisesta sijasta käy kuumana.
Kuva: Milan Kubin.

IRRC-sarja vieraili viikonloppuna toistamiseen Tsekin tasavallassa, kun vuorossa oli Horicen osakilpailu. Erno Kostamolle jäi neljännen ja viidennen sijan lisäksi kotiinviemisiksi muisto kilpauransa vaarallisimmasta tilanteesta.

IRRC-sarjan viides ja toiseksi viimeinen osakilpailu järjestettiin viime viikonloppuna Tsekin Horicessa. Superbike-luokassa kilpailevan Erno Kostamon tuloksiksi kirjattiin viikonlopun lähdöistä viides ja neljäs sija. Ensimmäisessä kilpailussa nähtiin hurja vaaratilanne, kun kilpailijat joutuivat väistämään radalle tunkeutunutta autoa.

Kostamo aloitti viikonloppunsa Horicen IRRC-kilpailussa vauhdikkaasti. Lauantain aika-ajoista ensimmäisessä kiteeläinen nappasi kärkipaikan ennen Marek Cervenyä. Toisessa aika-ajossa miesten sijoitukset vaihtuivat ja Kostamo sai startata kilpailuun toisesta lähtöruudusta.
– Minulla on ollut koko kauden ajan kilpailuissa ongelmia slicksien kanssa. Ne eivät toimi heti startista, vaan tasoitusta joutuu antamaan parin sekunnin verran. Yleensä sen ehtinyt ajaa kiinni, Kostamo kertoo.
Sama kuvio toistui myös Horicessa ja Kostamo jätettiin kilpailun alussa viidenneksi. Renkaisiin lämmön saatuaan Kostamo alkoi ajaa kärkeä kiinni, mutta kilpailu keskeytettiin viidennen kierroksen jälkeen sivullisen auton tunkeuduttua radalle.
– Ihan sellaista ei osannut odottaa. Kärkiviisikko oli päässyt aika hyvin karkuun, eikä meitä ehditty varoittaa punaisin lipuin. Yhtäkkiä mutkan takaa tuli vaan auto vastaan. Muut väistivät oikealta, minä olin hakemassa hieman erilaista linjaa ja väistin vasemmalta. Sen verran läheltä mentiin, että kyynärpää kolahti auton peiliin. Näin lähellä ei ole hengenlähtö ollut vielä koskaan. Muistan lähestyvän Pösön keulan varmasti loppuelämäni, kertaa Kostamo.
Auto saatiin pysäytettyä radan varteen ja muita kuljettajia varoitettiin punaisin lipuin, joten hurjasta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.
– Myös onnea oli mukana, sillä jos auto olisi tullut vastaan 50 metriä edempänä olevan nypyn takaa, ei meistä kukaan olisi tullut sieltä hengissä pois, arvioi Kostamo tapahtumaa.
– Haluan painottaa, että tiesulut ja järjestysmiesten toiminta oli täysin asianmukaista, eikä järjestäjä tehnyt mielestäni asiassa mitään virhettä, Kostamo toteaa.
Keskeytetystä kilpailusta jaettiin puolikkaat pisteet ja tuloksiin Kostamolle kirjattiin viides sija.
– Kauteen on kieltämättä mahtunut niin paljon erikoisia tapahtumia, että pian niistä voisi kirjoittaa kirjan, Kostamo veistelee.

Päivän toiseen Superbike-luokan kilpailuun oli aikaa vain muutamia tunteja ja ensimmäisessä kilpailussa toiseksi sijoittunut Danny Webb päätti tapahtuman vuoksi jättää lähdön ajamatta. Kostamo ja muut kärkikuljettajat asettuivat sen sijaan viivalle tavanomaiseen tapaan.
– Tämmöisten tilanteiden kanssa on kieltämättä aina vähän kasailemista pääkopan kanssa, mutta aika nopeasti muut asiat häviävät mielestä, kun kypärän vetäisee uudelleen päähän, Kostamo pohtii.
Toinen kilpailu sujui samalla kaavalla kuin ensimmäinenkin. Kostamo putosi alussa kärkiporukan hännille, mutta kun renkaat alkoivat toimia, nakutti mies todella hyviä kierrosaikoja ja näytti ehtivän ajaa kärjen kiinni.
– Sitten eteen alkoi tulla kierroksella ohitettavia ja varsinkin viimeiset kolme kierrosta oli aika pussitusta. Kun eteen tuli viiden rypäs ja peräkkäin oli 6-7 mutkaa, joissa ei päässyt ohi, oli peli selvä. Yhdellä kierroksella tuli turpaan viisi sekuntia, eikä siinä voinut muuta kuin ajella vain maaliin, toisen kilpailun neljänneksi sijoittunut Kostamo kertaa. 

Davey Todd varmisti Horicen kilpailuviikonlopun aikana IRRC Superbike –luokan mestaruuden, mutta toisesta sijasta käydään vielä kovaa kamppailua. Kostamo on tällä hetkellä sarjassa kolmantena pisteen Didier Gramisia perässä ja viiden pisteen päässä niskaan hengittää Marek Cerveny. Miesten välinen järjestys ratkaistaan 21.-22. syyskuuta Saksan Frohburgissa ajettavassa sarjan päätöskilpailussa.
– Ennen Frohburgia kalusto huolletaan perinpohjaisesti. Lisäksi koitamme kaivella vielä viimeisetkin hevosvoimat moottorista, lopettaa Kostamo.