Erno Kostamo teknisistä murheista huolimatta kaksi kertaa kolmanneksi Imatralla

Teknisistä murheista huolimatta Erno Kostamo onnistui nostamaan Imatranajossa itsensä IRRC Superbike -sarjan pisteissä toiselle sijalle.

Viime viikonloppuna ajettu Imatranajo sujui Erno Kostamon osalta kaikkea muuta kuin ongelmitta. Miehen mielestä ”vaikeuksien kautta voittoon” alkaakin olla jo fraasina hieman kulunut.

IRRC-sarjan kärkikuljettajiin lukeutuvan Erno Kostamon haaveet Imatranajon voitosta kokivat kolauksen jo perjantain harjoituksissa, kun miehen pyörään kilpailun alla vaihdettu tehdasuusi moottori hajosi vain kahden ajetun kierroksen jälkeen.
Hajonneen moottorin tilalle jouduttiin vaihtamaan merkittävästi matalampitehoinen voimanlähde, jolla Kostamo onnistui ajamaan itsensä aika-ajossa odotuksia matalampaan kuudenteen lähtöruutuun.

Lauantain IRRC-kilpailussa Kostamo onnistui kuitenkin nousemaan kärkitaisteluun, mutta visiirin huurruttua Kostamon oli tyydyttävä kolmanteen sijaan.
– Kypärän yläilmanotoista tuli vettä sisään, ja kun laitoin ne kiinni, visiiri veti huuruun, Kostamo kertoo.
Lauantaina toiseksi ajanut Marko Rättö ei kilpaile sarjapisteistä, joten Kostamolle kirjattiin kuitenkin sarjakuljettajien kakkossija.

Sunnuntain Open Superbike -luokan kilpailun ensimmäisessä lähdössä irronneen GPS-lähettimen aiheuttamaan oikosulun vuoksi keskeyttämään joutunut Kostamo pääsi mukaan uusintalähtöön, mutta viimeisestä lähtöruudusta. Heti lähdössä Kostamo oli noussut kahdeksanneksi ja jatkoi nousuaan kohti kärkeä. Lopulta sijoitus oli neljäs.
– Minulla olisi ollut mahdollisuus puristaa kolmanneksikin, mutta quick shifter vikaantui viimeisellä kierroksella. On yllättävä tilanne, kun vaihdetta ei saakaan pienemmälle totutulla tavalla ja siinä häviää arvokkaita sekunteja, kilpailun nopeimman kierroksen ajanut Kostamo manaa.

IRRC Superbike -luokan toisessa lähdössä Kostamo jäi hetkeksi pussiin hitaampien kuljettajien taakse, mutta kolmannelle sijalle noustuaan hän aloitti hurjan takaa-ajon saavuttaakseen kärjessä ajaneet Davey Toddin ja Danny Webbin. Kilpailumatka loppui kuitenkin kesken, ja Kostamon oli tyytyminen kolmanteen sijaan.
– Alkaa jo hieman kyllästyttää tämä ”vaikeuksien kautta voittoon” -meininki, mutta Imatralla ongelmia oli niin paljon, että ei tälle voi enää kuin nauraa, Kostamo toteaa.

Positiivisena puolena Kostamo näkee viime kaudesta selvästi parantuneen nopeutensa.
– Vauhdista menestys ei Imatralla jäänyt kiinni ja nyt pystyn oikeasti haastamaan kärkikuljettajat, mutta lähtöpaikan suhteen heille ei voi antaa tasoitusta, Kostamo pohtii. 
Viikonlopun kärkikaksikko Danny Webb ja Davey Todd ovat todella kovan luokan kuljettajia, joten Kostamo onkin perustellusti tyytyväinen kyettyään vastaamaan heidän vauhtiinsa.
– Toddin ja Webbin kanssa kilpailu on todella kovaa hommaa. Webb on tänä vuonna ajanut varmaankin 50 tuntia endurancea ja Todd Mansaarella kuudenneksi yli 131 mph kierroksella, joten tuntuu hienolta, että onnistuin ajamaan heitä sunnuntain kilpailussa kolme sekuntia kiinni, Kostamo pohtii.
Seuraavaksi IRRC-sarjassa ajettava kilpailu on hieman rataprofiililtaan Imatraa muistuttava Terlicko, jossa Kostamo uskoo Imatran kokemusten perusteella taistelevansa jälleen kärkisijoista.
– Viikonlopun perusteella kuulun sarjan selkeään kärkikolmikkoon ja muut ovat vauhdin suhteen selvästi perässä. Imatralla vaivanneeseen shifteriin ainakin löydetään ratkaisu ennen seuraavaa osakilpailua, Kostamo lupaa.

– Haluan vielä välittää lämpimät osanottoni Mathias Gnägin omaisille ja ystäville sekä toivottaa pikaista paranemista sunnuntaina loukkaantuneelle Martin Jessoppille, Kostamo lopettaa.

Erno Kostamo kilpailee IRRC Superbike -sarjassa Naulankanta Motosportin BMW S 1000 RR:lla. Kun IRRC-sarjan kuudesta osakilpailusta on ajettu kaksi, on Kostamo Superbike-luokan pistetilanteessa toisena. Sarjan seuraava kilpailu järjestetään 13.-14. heinäkuuta Tsekin Terlickossa.