Erno Kostamo IRRC-sarjan lisäksi Mansaaren TT:hen Penz13-tiimin riveissä

Kaudella 2020 Erno Kostamo jahtaa IRRC-mestaruutta Penz13-tiimissä. Lisäksi Kostamo tekee touko-kesäkuun vaihteessa debyyttinsä Mansaaren TT:ssä.

Erno Kostamo liittyy kaudella 2020 Penz13-tiimiin. Miehen tähtäimessä on IRRC-mestaruuden lisäksi kuuluisa Mansaaren TT.

Penz13-tiimi hakee jatkoa vuosien 2018 ja 2019 menestykselle myös tulevalla kaudella.  Voitettuaan IRRC Superbike -mestaruuden molempina vuosina, saavutettuaan palkintokorokesijoituksen kaikissa kansainvälisissä kataratakilpailuissa, joihin tiimi on viimeisten viiden vuoden aikana osallistunut ja sekä tiimien että kuljettajien BMW Motorrad Trophyn vuonna 2019, on tuloksia enää vaikea parantaa. 
Rico Penzkoferin kipparoima tiimi on kuitenkin tunnettu määrätietoisuudestaan sekä intohimostaan kansainvälisillä katuradoilla menestymiseen. Penz13 keskittyy edelleen vahvistamaan kaudella 2020 asemaansa Manner-Euroopan johtavana tiiminä. Menneinä vuosina saksalaistiimi tuli tunnetuksi siitä, että he hankkivat riveihinsä johtavia TT-kuljettajia tai entisiä GP-kuljettajia ja auttoivat siten nostamaan IRRC-sarjan tasoa sekä tuomaan sille maailmanlaajuista mediajulkisuutta.
 
Kaudella 2020 tilanne kuitenkin muuttuu, sillä tiimi on solminut sopimuksen Suomen nopeimman katuratakuljettajan, Erno Kostamon, kanssa. Sen lisäksi, että Kostamo jahtaa IRRC-sarjan mestaruutta, hän tekee kaudella 2020 debyyttinsä Mansaaren TT:ssä. Takavuosien Superstock 600 -luokan Suomen mestari Kostamo on viime vuosina esittänyt hyviä otteita IRRC-sarjan lisäksi Macau Grand Prixissa ja viime vuoden North West 200 -debyytissään. Tiimin ja kuljettajan suuntaviivat ovat selkeät: IRRC-mestaruuden lisäksi tavoitteena on oppia TT-rataa sekä vakiinnuttaa Kostamon asema Euroopan katuratakuljettajien kärjessä.

Penz13 Macau GP:ssä vuonna 2019.

Erno Kostamo: ”Lähdin Macaoon ensi kertaa vuonna 2018 Penz13-tiimin kanssa. Lisäksi kilpailin tiimin tuella Davey Toddin ja Daley Mathisonin kanssa North West 200:ssa, siitä pidin hyvin paljon. Vaikka olimme kilpailijoita IRRC-sarjassa, teimme läheistä yhteistyötä, autoimme toisiamme aina tarpeen tullen ja tulimme viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana hyvin juttuun. Penz13-tiimiin liittyminen tarkoittaa, että voin oman tiimin pyörittämisen sijaan keskittyä täysin ajamiseen. Tämä oli välttämätön askel IRRC-mestaruustaistelun kannalta, sillä sarjan taso on noussut viime vuosina merkittävästi.
Mansaarella kilpaileminen on varmasti jokaisen katuratakuljettajan unelma. Ricon tiimin vuosien kokemuksen ansiosta uskon löytäneeni oikeat puitteet voidakseni kilpailla TT:ssä itse. Sen lisäksi, että heidän nimissään on kilpaillut monia tunnettuja nimiä, kuten Michael Rutter, Dan Kneen, Steve Mercer, Davey Todd ja Daley Mathison, ovat he myös vieneet useita ensikertalaisia TT:hen. Lisäksi olen iloinen siitä, että pitkäaikainen mekaanikkoni ja ystäväni Pekka Oikkonen liittyy kanssani tiimiin.
Olen yhä toipumassa Macau Grand Prixissa marraskuussa sattuneesta onnettomuudesta, jossa minulta murtui kaksi selkänikamaa. Toipuminen etenee hyvin, itse asiassa ennakoitua nopeammin. Olen jo aloittanut intensiivisen kunto-ohjelman ja odotan palaavani huhtikuussa radalle täysissä voimissa.” 

Kostamo on tyytyväinen, että myös hänen pitkäaikainen mekaanikkonsa Pekka Oikkonen liittyy Penz13-tiimiin.

Rico Penzkofer: ”Olemme seuranneet Ernoa jo varsin pitkään ja yhteistyömme alkoi Macaossa vuonna 2018. Siitä alkaen hän on vakuuttanut meidät siitä, että juuri hän on se eurooppalainen kuljettaja, jonka kanssa haluamme työskennellä tulevaisuudessa. Hänen asenteensa ja persoonansa muistuttaa minua menneistä vuosista – ajasta, jolloin kuljettaja osasi vielä itse vaihtaa renkaat ja säätää pyöränsä. Kilpailuissa Erno esimerkiksi pesi itse pyöränsä aina harjoitusten tai kilpailujen jälkeen, oli keli mikä tahansa. Myös läheinen yhteistyö hänen mekaanikkonsa Pekan kanssa on todella ihaltavaa. Kun he liittyivät tiimiin Macaossa ja North West 200:ssa, saimme huomata, että he yksinkertaisesti sopivat porukkaan. Saamme kaikki oppia jatkuvasti toisiltamme ja välillämme vallitsee syvä keskinäinen kunnioitus.
Viime vuosina olemme värvänneet brittikuljettajia, mutta olen todella tyytyväinen, että meillä on Ernon myötä viimein mannereurooppalainen kuljettaja. Vaikka odotammekin häneltä hyvää tulokassuoritusta Mansaarella, on päätavoitteemme IRRC-sarjan mestaruuden puolustaminen, emmekä malta odottaa, että pääsemme hänen kotikilpailuunsa Imatralle ja teemme parhaamme auttaaksemme hänet Imatranajon korkeimmalle palkintokorokkeelle.
Kenet hän saa tiimikaverikseen? Emme ole vielä päättäneet, mutta keskustelemme tällä hetkellä asiasta parin kuljettajan kanssa, ja toivomme, että voimme tiedottaa asiasta pian. Tavoitteenamme on saada tiimiin kuljettaja, joka auttaa Ernoa kasvamaan ja oppimaan TT:n niksit, mutta on selvää, että Erno on ykköskuljettajamme kaudella 2020. Siispä jää nähtäväksi, otammeko toisen vakituisen kuljettajan IRRC-sarjaan, vai palaammeko juurillemme ja tuomme IRRC-kilpailuihin eri villin kortin kuljettajia ja varsinaisen tiimikaverin Ernolle vain muihin kilpailuihin.”
 
Teksti: Penz13

Uusin numero