Erikoisprofiloitu Akrapovic Evolution Line – 26,5 prosenttia kevyempi ja 2,8 hevosvoimaa enemmän tehoa Honda CRF 450 R -moottoriin

Hondan isot motocross- ja enduromallit saavat lisätehon ohella merkittävän painonsäästön Akrapovicin uudella titaaniputkistolla.

Titaani on tunnetusti vaikea materiaali työstää, ja yhtä tunnettua on että Akrapovic on kehittänyt titaanin käsittelyn lähes taiteen tasolle  käyttämällä mm. painevesisuihkua muokkaamaan titaania haluttuun muotoon. 

Viimeisin näyte slovenialaisyrityksen korkeasta ammattitaidosta on Honda CRF 450 R/RX -malleihin suunniteltu titaaninen kokoputkisto, jossa vaimentimen profiloidun pintakuvion ansiosta on voitu käyttää ohuempaa materiaalivahvuutta kestävyyden kärsimättä. Lisäksi vaimentimessa käytetään erilaisia materiaalivahvuuksia: vaurioitumisherkissä kohdissa paksumpaa ja muualla ohuempaa materiaalia painonsäästön maksimoimiseksi.

Uusi profilointi lisää myös vaimennustehoa, jolloin kilpailukäytön melurajat on helpompi alittaa. Ääni on siitä huolimatta aitoa Akrapovicia, täyteläinen ja matala. Valmistajan mukaan uusi vaimennin on suunniteltu kestämään kilpailukäytön aiheuttamat tärinät, kovat lämpötilat sekä kivien, hiekan ja mudan vaikutukset sekä motocrossissa että endurossa.

Kokonaisuudessaan uudella putkistolla saavutetaan 26,5 prosentin painonsäästö Hondan alkuperäisputkistoon verrattuna. Akrapovic on ajanut pyörää dynossaan sekä vakioputkistolla että omalla Evolution Line -putkistollaan, jolla saatiin vakioon verrattuna tehonlisäykseksi 2,8 hevosvoimaa (9 750 rpm) ja vääntökin kasvoi 1,8 Nm (9 460 rpm).

Putkiston hinta on 1435 euroa ja sen on saatavilla 1-2 kuukauden kuluttua.

Uusin numero