Erikoisia ennätyksiä – Supersportin MM-kausi 2021 numeroina

Raffaele De Rosa. 229 MM-osakilpailua, 1001 MM-pistettä ja tällä kaudella uran ensimmäinen MM-osakilpailuvoitto.

Uusia voittajia, ennätyksiä ja uusia tähtiä sekä paljon muuta tarjosi Supersport-luokan MM-kausi 2021, jossa mukana olivat tietysti myös Kallio Racing kahden kuljettajan voimin sekä suomalaiskuljettaja Niki Tuuli.

Kaudella 2021 tilastoitiin useita ennätyksiä ja sivuttiin entisiä, mikä osoittaa että kilpailu oli armottoman kovaa. Tässä numeroiden valossa kerrottuna, mitä kaudella 2021 tapahtui.

417 – Dominique Aegerter (Ten Kate Racing Yamaha) voitti maailmanmestaruuden ennätyksellisellä 417 MM-pisteellä, joka on enemmän kuin luokan kellään aikaisemmalla mestarilla. 

53 – Supersport-luokassa  ehdittiin ajaa 53 MM-osakilpailua ilman turkkilaiskuljettajaa podiumilla, kunnes Can Öncü nousi palkintokorokkeelle Magny-Coursin toisessa kilpailulähdössä. Edellinen turkkilainen podium-ukko vierailikin korokkeella vähän useammin, sillä Kenan Sofuoglu ajoi luokassa viidesti maailmanmestariksi, nousi podiumille 84 kertaa ja keräsi luokassa huimat 2017 MM-pistettä.

45 – Vanhin kilpailija, joka on saalistanut luokassa MM-pisteitä. Pawel Szkopek sijoittui 15. Aragonin kakkoskilpailussa ollessaan iältään 45 vuotta, 9 kuukautta ja 17 päivää. Edellinen ennätys oli Cristiano Miglioratin 42 vuotta ja yksi päivä Imolassa 2010.

16 – Kauden 2021 mestari Dominique Aegerter nousi podiumille 16 kertaa heti tulokaskaudellaan, mikä on samalla yhden kauden palkintopallisijoitusten ennätys Supersport-luokassa.

12 – Kilpailun johtopaikalla nähtiin 12 eri kilpailijaa, mikä on jaettu ennätys. Yhtä paljon eri ukkoja kärjessä nähtiin kausilla 2001, 2016 ja 2017. 

11 – MM-loppupisteiden 11 parhaasta kuljettajasta jokainen nousi podiumille vähintään kaksi kertaa kauden 2021 aikana.

10 – Kymmenellä voitolla mestaruuteen. Aegerterin mestaruus oli samalla kymmenes MM-titteli Ten Kate Racing Teamille, ja ensimmäinen johon tiimi ajoi Yamahalla. 

10 – Ensimmäistä kertaa sarjan historiassa lähtöruudukon kymmenen kärkimiestä edustivat kaikki eri kansallisuutta. Tämä tapahtui MotorLand Aragonin osakilpailussa.

7 – Kauden aikana nähtiin seitsemän eri kuljettajan ajavan paalupaikalle. Yhtä paljon kuin 2019 ja 2017.

4 – Kauden aikana nähtiin neljä uutta MM-osakilpailuvoittajaa: Steven Odendaal (Evan Bros. Yamaha World SSP Team), Dominique Aegerter (Ten Kate Racing Yamaha), Manuel Gonzalez (Yamaha ParkinGO Team) ja Raffaele De Rosa (Orelac Racing VerdNatura). 

1 – Estorilin kakkoskisassa nähtiin podiumilla uusi kansallisuus, kun San Marino Luca Bernardi nousi palkintopallille maansa kaikkien aikojen ensimmäisenä edustajana. Samalla hän on luokassa historian neljänneksi nuorin podiumille yltänyt kuljettaja. 

1 – Kawasakin kauden ainoa voitto oli myös ensimmäinen MM-osakilpailuvoitto Raffaele De Rosalle, samoin kuin Orelac Racing VerdNatura -tiimille, ja vieläpä ensimmäistä kertaa ajetussa Pertamina Mandalikan osakilpailussa. Melkoinen etappi De Rosalle, sillä hän on ehtinyt kilpailla MM-tasolla sekä 125cc, 250cc, Moto2, Superbike että Supersport-luokissa yhteensä 229 kilpailun verran saavuttaen kauden 2021 loppuun mennessä kunnioitettavat 1001 MM-pistettä. Missään aiemmassa luokassa De Rosa ei ole yltänyt voittoon.

Lue myös:

Uusin numero