Ennätysmies Marquez piti muut visusti selkänsä takana Malesiassa

Koko ajan vauhtiaan nostanut Hondan tehdastiimin ässä kruunasi kolmen päivän helteisen urakkansa pysäyttämällä kellot torstaina lukemiin 1.59,533.

Sitä kovempaa ei kukaan ole Sepangin 5,5 kilometrin mittaista rataa kaksipyöräisellä kiertänyt. Marquez alitti Casey Stonerin kahden vuoden takaisen entisen ennätyksen 74 tuhannesosalla. Stoner ajoi kyseisen aikansa niin ikään testeissä.

Marquez työsti ennätyskierroksen jälkeen edelleen onnistuneen kisasimulaation, joka tarjosi vahvistuksen myös tasaisuudelle: putkeen 15 kovaa kierrosta alle 2.01:n.

– Olen melko tyytyväinen siihen, miten nämä kolme päivää sujuivat. Aloitimme testikauden hyvin. On totta, että tämä oli vasta ensimmäinen testi ja työtä on yhä paljon edessä, mutta pystyimme jo nyt ajamaan hyvin kulkeneen kisasimulaation. Olemme kokeilleet paljon erilaisia säätöjä ja saaneet sitä kautta kerättyä paljon arvokasta dataa, myhäili Marquez.

Marquez ajoi kolmen päivän kuluessa yhteensä 167 kierrosta.

– Tänne tullessani tunsin oloni hieman heikoksi flunssan jäjiltä, mutta testien loppua kohti tilanne oli siltäkin osin parempi. Tämä testijakso teki hyvää myös fysiikalleni.

Rossi ja Lorenzo
hyökkäsivät torstaina

Pelkkiä positiivisia tuntemuksia kokenut Valentino Rossi teki Yamahalla vahvaa jälkeä Sepangissa läpi linjan. Rossi päätyi torstaina hymyssäsuin toiseksi vain 0,194 sekuntia Marquezin takana.

Yhdeksänkertainen maailmanmestari viimeisteli henkilökohtaisen ennätyksensä 1.59,727 Sepangin radalla. Samalla hän tavoitti Marquezia reilulla kolmella kymmenyksellä kahteen aiempaan testipäivään nähden.

– Olen erittäin iloinen ja tyytyväinen näihin testeihin. Ilmapiiri boxissa on hieno, olen hyvin nopea ja tietenkin ylpeä myös tuosta kierrosajastani. Tunnen itseni vahvemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kuin viime vuonna, julisti Rossi.

Marquez keräsi ansaitut kehut Rossilta.

– Marc oli nopea kaikkina päivinä täällä. Vaikuttavinta oli kuitenkin tuo hänen kisasimulaationsa. Meidän on pystyttävä parantamaan kaikilla osa-alueilla pystyäksemme taistelemaan hänen kanssaan.

Rossin tiimikaveri Jorge Lorenzo tuskaili kaksi ensimmäistä päivää enemmän tai vähemmän pyöränsä elektroniikan kanssa, mutta hänkin näytti h-hetkellä, että sieltä suunnalta pesee ja lujaa.

Lorenzo nosti tuntuvasti vauhtiaan ja osakkeitaan kiitämällä kolmanneksi 0,139 sekuntia Rossista, vaikka todellinen nappikierros jäikin miehen mukaan vielä varastoon.

– Olen nyt tyytyväisempi kuin keskiviikkona ja paljon tyytyväisempi kuin tiistaina. Marquez on erittäin nopea, mutta saavutamme häntä. Saimme pyörääni tänään vakaammaksi mutkissa ja moottorin tuottamaan jouhevammin voimaa. Se mitä erityisesti jatkossa kaipaan, on vielä hieman lisää kiihtyvyyttä, analysoi Lorenzo.

Sepangissa hämmennettiin myös jo alustavasti vuoden 2015 sopimuskuvioita Hondan MotoGP-projektin päällikön Shuhei Nakamoton suulla.

– Olemme tyytyväisiä nykyisiin kuljettajiimme (Marquez ja Dani Pedrosa), mutta tilanne on avoin. Kyllä, tulen käymään pikapuoliin keskusteluja Jorgen (Lorenzo) kanssa, vahvisti Nakamoto.

Aleix Espargaro oli
Sepangin sensaatio

Sepangin sensaatioksi voidaan hyvällä syyllä luonnehtia MotoGP-luokassa neljänteen täysipainoiseen MM-kauteensa lähtevää Aleix Espargaroa.

Espargaron veljeksistä vanhempi takoi Open-luokan sääntöjen mukaisella FTR-Yamahalla sellaisia kierrosaikoja, että oksat pois. Eikä kyse ollut suinkaan mistään onnenkantamoisista, sillä tahti pysyi tuimana tiistaista torstaihin.

Espargaro räjäytti pankin lopullisesti testien päätöspäivänä, jolloin hän huimisteli 0,465 sekunnin päähän kärjestä.

Espargaro oli Marquezin, Rossin ja Lorenzon lisäksi ainoa kuljettaja, joka pystyi painamaan alle kahden minuutin kierrosajan. Mustan hevosen näyttävää laukkaa joutui ihmettelemään iso nippu tehdaspyörän statuksella puolentoista kuukauden kuluttua käynnistyvään MM-sarjaan starttaavaa kuljettajaa.

Espargarolle tarjottiin tilaisuus jatkaa viime kauden jälkeen Asparilla, jossa hän olisi saanut käyttöönsä Hondan uuden tuotantomallin. Päätös kallistui kuitenkin Yamahan ja Forward-tiimin suuntaan.

– Se oli erittäin vaikea päätös. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että se olisi oikea päätös, heitti Espargaro leveän hymyn kera.

– Olemme saaneet aikaan paljon parannusta erityisesti elektroniikan osalta viime marraskuuhun ja Valencian testeihin verrattuna. Töitä kuitenkin riittää yhä kaikilla osa-alueilla ja myös ajamisessa. Ajoin tätä pyörää vielä liian aggressiivisella, viime kaudesta perua olevalla tyylillä, Espargaro viittasi silloisen CRT-sääntöjen mukaiseen Apriliaan.

Ducati ei ole vielä tehnyt
päätöstä Open-luokasta

Ducati-leirin nopeimmaksi nousi tehdastiimin Andrea Dovizioso, joka pystyi vihdoin torstaina jättämään taakseen Pramacin Andrea Iannonen.

Pyörän kääntyvyyttä tosin edelleen valitellut Dovizioso tuikkasi nousujohteisesti seitsemänneksi 0,837 sekuntia kärjestä. Tiimikaveri Cal Crutchlow päätyi 12:nneksi seitsemän kymmenystä Doviziosoa hitaampana.

Espargaron ja Dovizioson väliin tuloslistalla kiilasivat LCR Hondan Stefan Bradl ja Marquezin tiimikaveri Pedrosa. Pedrosa sai tunnustaa Marquezin 0,690 sekunnilla nopeammakseen.


Dovizioso, Crutchlow ja Iannone ovat sarjaa hallinnoivan Dornan listalla GP14-tehdaspyörän statuksella. Iannonen Pramac-tiimikaveri Yonny Hernandez sen sijaan lähtee MM-kauteen varmuudella Open-luokan GP13-pyörällä.

Ducatilta myönnettiin Sepangin testien jälkeen, että on edelleenkin olemassa se mahdollisuus, jolloin Ducati listaisi kaikki neljä kuljettajaansa Open-luokkaan.

– Lopullista päätöstä ei ole tehty, mutta sitä harkitaan edelleen. Kaikki näkivät täällä, kuinka nopea Espargaro oli Open-luokan pyörällä, pyöritteli Ducatin Paolo Ciabatti.

Kansainvälisen moottoriliiton FIM:n sääntöjen mukaan tuon päätöksen pitää olla tiedossa viimeistään 28. helmikuuta.


Hayden nopein kuljettaja
Hondan tuotantomallilla


Hondan tuotantomalleilla kilpailevista Open-luokan kuljettajista kiireisin oli Aspar-tiimin Nicky Hayden. Vuoden 2006 maailmanmestarille ja torstaina sijalle 13 ajaneelle Haydenille kertyi eroa Marqueziin 1,981 sekuntia.

Vastaavalla pyörällä Gresinin tiimissä ja MotoGP-luokassa debytoiva Mika Kallion ex-tiimikaveri Scott Redding jäi Haydenista piirun verran päälle 1,3 sekuntia.

– Alan päästä jyvälle siitä, miten tätä pyörää pitää ajaa, Redding kuvaili oppimisprosessin alkumetrejä.

Sepang toimii myös seuraavan testijakson näyttämönä. Sepang 2 ajetaan 26.-28. helmikuuta.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan testien 3/3 päivä:

  1. Marc Marquez Espanja, Repsol Honda Team 1.59,533    
  2. Valentino Rossi Italia, Yamaha Factory Racing + 0,194    
  3. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha Factory Racing + 0,333    
  4. Aleix Espargaro Espanja, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 0,465    
  5. Stefan Bradl saksa, LCR Honda + 0,579    
  6. Dani Pedrosa Espanja, Repsol Honda Team + 0,690    
  7. Andrea Dovizioso Italia, Ducati Team + 0,837    
  8. Pol Espargaro Espanja, Monster Yamaha Tech 3 + 1,122    
  9. Andrea Iannone Italia, Pramac Racing + 1,192    
10. Alvaro Bautista Espanja, GO&FUN Honda Gresini + 1,255    
11. Bradley Smith Iso-Britannia, Monster Yamaha Tech 3 + 1,363    
12. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati Team + 1,524    
13. Nicky Hayden USA, Drive M7 Aspar Honda + 1,981    
14. Colin Edwards USA, NGM Mobile Forward Racing FTR-Yamaha + 2,198
15. Michele Pirro Italia, Ducati Test Team + 2,249    
16. Hiroshi Aoyama Japani, Drive M7 Aspar Honda + 2,850    
17. Randy de Puniet Ranska, Suzuki Test Team + 2,953    
18. Yonny Herenandez Kolumbia, Energy T.I. Pramac Racing Ducati + 3,023    
19. Kosuke Akiyoshi Japani, HRC Test Team + 3,086    
20. Katsuyuki Nakasuga Japani, Yamaha Factory Test Team + 3,255    
21. Scott Redding Iso-Britannia, GO&FUN Honda Gresini + 3,300    
22. Michael Laverty Iso-Britannia, Paul Bird Motorsport ART + 3,654
23. Hector Barbera Espanja, Avintia Racing FTR-Kawasaki + 3,671    
24. Broc Parkes Australia, Paul Bird Motorport ART + 3,869    
25. Mike Di Meglio Ranska, Avintia Racing FTR-Kawasaki + 4,983    
26. Nobuatsu Aoki Japani, Suzuki Test Team + 6,153    
27. Karel Abraham Tshekki, Cardion AB Motoracing Honda + 6,441

Täydelliset tulokset:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Sepang+Test+2014

Uusin numero