Arctic Choppers: kotimainen moottoripyörien kustomointisarja
GP-luokan ajatuksena oli koota 16 eliittikuljettajaa samaan nippuun, jota olisi ryyditetty edelleen neljällä villin kortin kuskilla. Kyseinen koostumus ehdittiin jo julkaistakin.
GP-luokasta pyrittiin hiomaan enduron kruununjalokivi samalla kun nykyisten E1-, ja E2- ja E3-luokkien arvostus olisi auttamattomasti näivettynyt. GP-luokan kuljettajat eivät olisi ajaneet enää pisteistä kyseisissä luokissa.
Kaikkien aikojen menestynein endurokuljettaja Juha Salminen oli seuraamassa heinäkuussa Belgian MM-osakilpailua, jolloin GP-luokka oli nostettu tapetille.
Salminen kyseenalaisti jo silloin uudistuksen.
– En usko, että tuo GP-luokka on vielä mitenkään kirkossa kuulutettu. Ei se saanut ainakaan Belgiassa aikaan mitään jipii-huutoja tiimien ja kuljettajien keskuudessa, Salminen totesi tuolloin Bikelle.
ABC ja FIM eivät ole vielä vahvistaneet GP-luokan kuivumista kokoon, mutta käytännössä se on selviö tämän vuoden MM-sarjan Ranskan Requistassa päättäneessä osakilpailussa käytyjen keskustelujen jäljiltä.
Nykyiset luokat pitävät siis pintansa jatkossakin, mutta uutta – tai oikeastaan paluuta entiseen – tulee olemaan se, että kaudesta 2016 alkaen kilpaillaan jälleen myös yleismestaruudesta.
Enduron MM-sarjassa on tarkoitus ajaa ensi kaudella kahdeksan kisaviikonloppua. Suomi ja Heinola ovat sijoitettu kalenterissa kesäkuun toiseen viikonvaihteeseen.
MM-sarjan kahdesta suomalaisesta vakiokuljettajasta tuore maailmanmestari Eero Remes lähtee luonnollisesti puolustamaan titteliään. MM-pronssimitalisti Matti Seistolan MM-ura tuli puolestaan päätökseensä viime sunnuntaina Ranskassa.
Enduron MM-sarjan kauden 2016 alustava MM-kalenteri:
08.-10.4. Agadir, Marokko
15.-17.4. Gouveia, Portugali
Toukokuu: Kreikka, paikka avoin
10.-12.6. Heinola, Suomi
17.-19.6. Enköping, Ruotsi
01.-03.7. Gordexola, Espanja
15.-17.7. Fabriano, Italia
Syyskuu: paikka avoin