Enduroässä keulitteli sähköuutuudella illallispöytään: ”Hieno peli, vain meteli puuttuu”

Kuten KTM:n ja Red Bullin tyyliin kuuluu, tilaisuus oli rakennettu kiireestä kantapäähän viimeisen päälle. Uusi KTM Freeride E-XC –sähkömoottoripyörä esiteltiin Red Bullin maineikkaassa Hangar-7 –hallissa, jonne oli rakennettu studio-olosuhteet paneelikeskusteluita ja uuden pyörän esittelyä varten. Samaan tilaan oli katettu illallinen, joten kun itävaltalainen TV-tähti juonsi uuden pyörän sisään, pääsi ex-enduromestari Taddy Blazusiak taiteilemaan erilaisten esteiden seassa. Tapahtumaa seuraavien journalistien iloksi Taddy ajeli takapyörällä muutaman pöydän välistä ennen kuin asettui estradille ja riisui kypäränsä.  
 
”Hieno peli, mutta täytyy silti sanoa, että olen hukan enemmän vanhan koulukunnan kasvatteja, joten ääntä ja bensan käryä pitää olla”, Blazusiak naurahti.
 
”Mutta muuten todella hieno pyörä ja varmasti iso osa tulevaisuutta”, puolalainen korjasi kiireesti.
 
Tästähän sähköpyörissä on kuitenkin kysymys. Tai sanotaanko, että kysymyksiä on useita.
 
Tulevatko ne korvaamaan polttomoottorit? Ovatko ne millään tavalla perinteisten moottoripyörien veroisia?
 
KTM oli valjastanut todella kattavan ryhmän esittelemään uutuutta. Paikalla oli KTM:n toimitusjohtaja Stefan Pierer, mutta myös suunnittelijoita eri osastoilta. Peirer kertoi hyvin vakuuttavasti, etteivät sähköpyörät tule ottamaan mitään pois, vaan tulevat täydentämään autotallia.
 
”Suoraan sanottuna poliitikot ovat vähän tyhmiä, kun haihattelevat näillä sähköautoilla ja –pyörillä kovaan ääneen, mitään vallankumousta ei tule tapahtumaan”, hän sanoi.
 
KTM on panostanut uuden sähköpyörän kehitykseen paljon. Pääasiassa siitä on pyritty tekemään peli, jolla myös hiukan kokeneempi kuljettaja saa ajamisesta enemmän irti. Tehoa on nyt saatu irti 18kW, jousitusta on parannettu olennaisesti ja jarruja kehitetty.
 
Akun kesto on parantunut 50 prosentilla ja sillä ajaa nyt noin puolentoista tunnin lenkin. Mikäli matkalla on paljon alamäkiä, saadaan akkua ladattua ajon aikana.
 
Kaiken kaikkiaan ajo-ominaisuuksiin on keskitytty runsaasti. KTM:n mukaan racing-henkisyyden mukaan tuominen on tuottanut paljon hyvää palautetta. Testikuljettajat ovat pitäneet pyörän uusista ajo-ominaisuuksista ja heidän mukaansa pyörässä on hyvin enduromainen tuntuma. Sillä voi pitää hauskaa oli sitten aloittelija tai vähän kokeneempi kuljettaja.
 
”Moni valittaa äänistä, mutta on äänettömyydessä puolensakin. En millään pysty ajamaan kotimetsissäni tavallisella endurolla, mutta tuolla voin päästellä ihan huoletta, eikä kukaan soita poliiseja paikalle”, yksi suunnittelijoista totesi.
 
Uusi Freeride saadaan tuotantolinjastolle joulun pyhien jälkeen ja on markkinoilla ensi vuoden alussa. Hinta vahvistetaan myöhemmin.
 
 

Uusin numero