Enduro Veloce tuo MV Agustan pois kilparadoilta

MV Agusta kertoo uuden, LXP Oriolin jalanjäljissä jatkavan Enduro Velocen ilmentävän MV Agustan avaintavoitteita: 100 % italialainen valmistus, käsityötaito, insinööritaito ja suorituskyky yhdistyvät moottoripyörässä, joka edustaa valmistajan omaa näkemystä seikkailupyöristä.

On selvää, että uusi Enduro Veloce ilmentää MV Agustan esteettisiä standardeja. Valmistajalle on tärkeää, että se on tunnistettavissa MV Agustaksi ensi silmäyksellä. Pyörän harmoniset linjat yhdistyvät tinkimättömiin teknisiin ratkaisuihin. Pyörän perä on kompakti ja riisuttu ja etuosa on suunniteltu suojamaan kuljettajaa tehokkaasti ilmavirralta ja tarjoamaan mukavan ajoasennon ja maksimaalisen hallittavuuden. Viimeisen silauksen tyylille antaa ikoninen Ago Red- ja Ago Silver -väriyhdistelmä.

– Enduro Veloce tuo MV Agustan pois kilparadalta, mikä on meille uusi asia. Teimme todella paljon töitä saadaksemme aerodynamiikasta paitsi toimivan, myös toiminnallisen. Ajoimme paljon testiä ja teimme runsaasti simulointeja. Kaikki katteiden yksityiskohdat on suunniteltu minimoimaan pyörteet ja maksimoimaan jäähdyttimelle tulevaa ilmamäärää. Väriyhdistelmä on perinteinen, mutta sen suunta on muutettu korostamaan pyörän korkeutta, kertoo MV Agustan pääsuunnittelija Stephane Zache.

Uudessa 931-kuutioisessa kolmisylinterisessä moottorissa käytetään valmistajalle tunnusomaista vastapäivään pyörivää kampiakselia, joka ketteröittää ajamista neutraloimalla hyrrävoimia. Alusta loppuun saakka omalla tehtaalla suunniteltu, kehitetty ja rakennettu moottori painaa vain 57 kg.

Poikkeuksena tavanomaisesta MV-tyylistä moottorin kehitystyössä on keskitytty maksimoimaan tehon sijaan vääntöä ja ajettavuutta. Maksimiteho on 124 hv 10 000 kierroksella ja -vääntö 102 Nm 7 000 kierroksella. Mikä tärkeämpää, kuljettaja voi jo hyödyntää 85% maksimiväännöstä 3 000 kierrokselta alkaen. Moottorin kaksi yläpuolista nokka-akselia on DLC-pinnoitettu kitkan minimoimiseksi.

Moottorin perässä on 6-vaihteinen kasettivaihteisto. Kytkin on hydraulinen ja vaihtoja helpottaa EAS-quickshifterin uusin versio, joka mahdollistaa vaihtamisen isommalle ja pienemmälle kaasu päällä.

– Puhtaan suorituskyvyn sijaan tällä kertaa etusijalla oli ajettavuus – ja vääntö. Moottori on kompakti ja teimme sen iskutilavuudesta niin suuren kuin mahdollista. Taaksepäin pyörivän kampiakselin ansiosta ajettavuus on ketterä 21-tuumaisesta eturenkaasta huolimatta. Kilparatojen kaikua pyörään tuo kasettivaihteiston lisäksi äänimaailma, jonka suunnitteluun poltimme paljon ruutia. Putkistossa on ohitusventtiili ja se avattuna Enduro Veloce kuulostaa enemmän superbikeltä kuin adventurelta, kuvailee moottorien ja elektroniikan kehitystyöstä vastaava Davide Borghesi.

Runko on suunniteltu tarjoamaan suorituskykyä niin tiellä kuin maastossa. Etuhaarukka on 48-millinen Sachs ja takana saman valmistajan monoiskari. Molemmissa päissä on täydet säädöt ja 210 mm joustomatkaa, maavaraa on 230 milliä. 870 mm istuinkorkeus on laskettavissa 850 millimetriin. Etujarruina toimii kaksi 320 mm levyä ja Brembo Stylema -satulat, takana levy on 265-millinen ja jarrusatula kaksimäntäinen. Tagasako Excelin vanteet ovat 21- ja 18-tuumaiset.

– Merkki on tunnettu ajettavuudestaan mutkateillä, ja vaikka Enduro Veloce on hieman tavallisesta MV Agustasta poikkeava pyörä, oli tämän ylläpitäminen tärkeää. Yritimme miettiä, miten tehdä pyörästä – ja ajoasennosta – hyvä sekä mutkateillä nopeasti kaksi päällä ja matkatavaroiden kanssa että maastossa ajettaessa, eikä se ollut aivan helppoa, kertoo MV Agustan tuotekehitysjohtaja Alessandro Volpini.

Kuljettajan apuna on kattava elektroniikkapaketti, joka hyödyntää 6-akselisen IMU-yksikön tarjoamia tietoja.  Ajotiloja Enduro Velocessa on neljä: Urban, Touring, Off-Road ja Custom All-Terrain.

Pois kytkettävässä sutimisenestossa on kahdeksan tasoa, joista viisi on tarkoitettu kestopäällysteelle, kaksi soralle ja yksi märälle. Lisäksi kuljettaja voi valita, onko käytössä katu- vai maastopainotteiset renkaat (Bridgestone A41 – vakio/AX41 – valinnainen), mikä vaikuttaa elektroniikan toimintaan – tavallaan sutimisenestolla on siis yhteensä 16 asetusta.

Moottorijarrun hallinta on säädettävä ja suorituskykyperinteitä pitää yllä lähtöavustin, joka mahdollistaa kiihdytyksen nollasta sataan 3,72 sekunnissa. Keulimisenhallinta kuuluu luonnollisesti varustukseen, ja kaksiasentoista kaarre-ABS:ää ryydittää takarenkaan nousua ehkäisevä järjestelmä. Matkoille mukavuutta tarjoilee vakionopeudensäädin. Mittaristo on 7-tuumainen TFT täysillä yhdistettävyysmahdollisuuksilla.

Vaikka elektroniikkavarustus on muuten kattava, jousitus säätyy perinteisesti. Miksi Enduro Velocessa ei käytetä semiaktiivista jousitusta?

– Olemme testanneet semiaktiivisia jousituksia paljon, mutta mielestämme ne eivät ole vielä sillä tasolla, mitä asiakkaat Enduro Velocen kaltaiselta moottoripyörältä odottavat. Emme halunneet käyttää semiaktiivista jousitusta vain sitä varten, että voisimme sanoa käyttävämme semiaktiivista jousitusta, vaan halusimme tarjota parasta mahdollista suorituskykyä. Siksi Enduro Velocessa käytetään perinteisiä jousituskomponentteja. Jatkamme kuitenkin työtä semiaktiivisten jousitusten parissa, Alessandro Volpini toteaa.

Entäpä KTM-yhteistyö? Kuinka paljon KTM on auttanut Enduro Velocen kehitystyössä?

– KTM:llä on tietysti paljon tietotaitoa sekä osaamista ja he ovat auttaneet testaamisessa – erityisesti maastoajon suhteen – mutta olemme testanneet pääosin itse. KTM ei ole muokannut oikeastaan mitään, kyllä tämä on meidän vauva, Volpini nauraa.

Biken Gerry Nordström on tällä hetkellä MV Agusta Enduro Velocen lehdistökoeajossa Sardiniassa. Koeajoraportti on luvassa Biken numeroon 5/24, joka ilmestyy 10. toukokuuta.

Uusin numero