EM-kakkonen Haavisto virittäytyy vauhdillisesti isoon harppaukseen

Haavisto on joutunut pitämään harjoitustaukoa kesäkuun alussa sattuneesta loukkaantumisesta saakka osallistuen kuitenkin kolmeen viimeiseen EM-osakilpailuun. EM-sarja päättyi kaksi viikkoa sitten Belgiassa, josta Haavistolla oli tuliaisina kaksi erävoittoa ja EM-hopeaa EMX150-luokassa.

Imatralla Haavisto ajoi MXJ-luokassa ja sopeutuminen 250-kuutioisen nelitahtisen sarviin on sujunut mainiosti. Aamun aika-ajoissa Haavisto ajoi yli neljän sekunnin pohjat.

Ensimmäisen erän startti epäonnistui pahasti ja startin jälkeen Haavisto oli reilusti kymmenen kärjen ulkopuolella.

Erän edetessä Haavisto kuitenkin teki vahvaa nousua ja ohitti alusta saakka erää johtaneen Topi Merisen viimeisellä kierroksella.

– Irtosin puomilta ihan hyvin, mutta jostain syystä en vaan pystynyt puristamaan ensimmäiseen mutkaan tarpeeksi agressiivisesti ja jäin joukon puolivälin tienoille. Aamun aika-ajosta tiesin, että vauhti kyllä riittää voittoon ja aloin nousemaan kohti kärkeä. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä olin suunnitellut ohittavani Merisen radan toisella pattisuoralla, jossa minulla oli todella nopea linja. Merisellä tuli kuitenkin pieni virhe ja pääsin kuittaamaan hänet melko helposti, kertoi Haavisto.

Toisessa erässä Haaviston startti oli jälleen keskinkertainen ja nuorukainen joutui urakoimaan tiensä kohti kärkeä.

– Startin jälkeen aloin taas tekemään nousua kohti kärkeä ja nousin toiseksi jo kolmannella kierroksella. Sain kärjessä ajavan Tino Linnan kiinni ja pääsin jo hakemaan ohitusta, kunnes tein osuin kiveen mutkassa ja kaaduin. Kaatumisessa hukkui reilu 40 sekuntia ja kun pääsin liikkeelle pitkän harjoitustauon vaikutukset alkoivat näkymään ja väsähdin pahasti. Lähinnä alaselkä ja kädet väsyivät, enkä sen vuoksi enää jaksanut ajaa seisoviltaan. Olen periaatteessa ihan tyytyväinen ajoon, mutta nyt pitäisi kyllä päästä treenaamaan ehjänä, niin saisi tuon ajokunnon kohdilleen, kertoi Haavisto.

– Tähtäin on jo ensi vuoden EMX250-luokassa ja pärjätäkseni siellä täytyy kyllä suorittaa vauhdillisesti iso harppaus. Onneksi treeni-intoa lisää, että saan ensi vuoden kaluston alle ilmeisesti jo parin kolmen viikon päästä. Kävin viimeisen EM-osakilpailun jälkeen Italiassa testaamassa 2015 mallin Hondan kaksipuolikasta ja pyörä tuntui kyllä älyttömän hyvältä suoraan pakasta repäistynä.

Yhteistuloksissa Haavisto oli erävoitollaan ja kuudennella tilallaan kolmas.

Tyytyväinen
tiimipäällikkö

– Oli hyvä nähdä, että Jeren vauhti ei ole kadonnut treenitauon aikana mihinkään ja aika-ajossa sekä erissä kierrosajat olivat selkeästi luokan nopeimmat. Ensi vuotta silmälläpitäen Jeren olisi tärkeää vielä tällä kaudella päästä ajamaan MX2 SM-sarjaa ja sitä kautta kehittämään vauhtia Suomen kärkikuljettajien kanssa, koska tällä hetkellä vauhti on vielä kaukana EMX250-sarjan kärjestä, kommentoi tiimipäällikkö Kusti Manninen.

– Ongelmana on, että pitkän treenitauon vuoksi ajokunto ei ole vielä yli puolituntisten kisaerien tasolla ja väsyneenä loukkaantumisriski kasvaa merkittävästi, joten katsotaan nyt rauhassa missä kohti on järkevää anoa nousua A-luokkaan ja sitä kautta lähteä mukaan SM-eriin, jatkaa Manninen.

Haaviston seuraava kilpailu on ensi lauantaina ajettava Salon SM-motocross, jossa hän kilpailee MXJ Suomen Cupissa.

Haavisto ja motocrossin junioreiden maailmanmestari Kim Savaste ovat radiokanava YLEX:n Aamushowssa vieraana tiistaina 19. elokuuta klo 8.30.

Uusin numero