”Eläkepäivillä” viihtyvä Stoner kiittää Hondaa ja kritisoi Ducatia

Stoner ajoi ensimmäisen MotoGP-luokan mestaruutensa Ducatilla vuonna 2007. Toinen titteli irtosi vuonna 2011 Hondalla, joka jäi samalla hänen viimeiseksi työnantajakseen MotoGP-sarjassa.

Stoner näkee suuret erot tiimien työskentelytavoissa.

– Ducatin insinöörit tekivät loppua kohden huomattavasti lähempää yhteistyötä kanssani alkutaipaleeseen verrattuna. Valitettavasti Ducatin hierarkiassa ylempänä olleilla henkilöillä ei ollut kuitenkaan tarvittavia keinoja viedä asioita eteenpäin, muotoilee Stoner.

Stonerin mukaan Hondan tehdastiimissä kaikki oli alusta, eli kaudesta 2011 alkaen toisin.

– Mitään ei jäänyt tekemättä siitä hetkestä lähtien kun tulin Hondalle. Saimme jatkuvasti käyttöömme uusia osia ja pystyimme kehittämään pyörää koko ajan. Tiimin ja kuljettajan välinen yhteistyötä oli aivan toista kuin Ducatilla.

38 voitosta 23 irtosi Ducatilla

Tämä ei merkitse silti suinkaan sitä, että Stoner muistelisi Ducatillaan viettämiään kausia 2007-10 katkerana, päinvastoin.

Stoner ajoi MotoGP-luokan urallaan yhteensä 115 MM-osakilpailua, joista hän voitti 38. Ducatilla ykkössijoja kertyi komeat 23. Stoner on kaikkien aikojen menestynein Ducati-kuljettaja kuninkuusluokassa.

Italialainen Loris Capirossi ajoi aikoinaan Ducatilla voittoon seitsemässä GP:ssä. Stonerin maanmies Troy Bayliss toi Ducatille yhden ykkössijan, joka heltisi villin kortin kuljettajana kauden 2006 päätöskisassa Valenciassa, jossa hän tuurasi loukkaantuneena ollutta espanjalaista Sete Gibernauta. Tiimikaveri Capirossi oli tuossa kisassa kakkonen 1,3 sekuntia Baylissin takana.

Sen sijaan maailmanmestarit, italialainen Valentino Rossi ja yhdysvaltalainen Nicky Hayden eivät ole pystyneet voittoihin Ducatilla. Haydenille tarjoutuu siihen tilaisuus vielä ensi vuonna, mutta Rossi katsoi parhaaksi palata Yamahalle.

Rossin paikan Ducatilla seuraaviksi kahdeksi vuodeksi otti italialainen Andrea Dovizioso, jonka olkapää operoidaan tänään. Mauno Hermusen rinnalla sunnuntaina Marco Simoncellin muistokilpailun voittaneen Dovizioson olkapäästä poistetaan solisluuta tukenut metellilevy. Dovizioso teloi olkapäänsä alkuvuodesta motocrosspyörällä harjoitellessaan.

MotoGP-luokassa on päällä tammikuun loppuun kestävä testikielto. Vuoden 2013 ensimmäiset viralliset testit ajetaan 5.-7. helmikuuta Sepangin radalla Malesiassa. MM-kausi käynnistyy 7. huhtikuuta Losailin radalla Qatarissa

MotoGP-sarjan MM-kautta 2013 edeltävien testien aikataulu:
05.-07.2.: MotoGP, Sepang Malesia
12.-14.2.: Moto2/Moto3, Valencia Espanja
19.-21.2.: Moto2/Moto3, Jerez Espanja
26.-28.2.: MotoGP, Sepang Malesia
11.-13.3.: Moto2/Moto3, Jerez Espanja
15.-17.3.: MotoGP, Jerez Espanja

Kuva: Repsol Media ja Ducati Corse Press