EBR 1190 RX – Buellin uusi superbike

Erik Buell Racing, joka syntyi Buell Motorcyclesin raunioille, on esitellyt American International Motorcycle Expossa Floridassa uuden moottoripyörän, joka perustuu merkin rajoituttuna sarjana valmistettuun 1190 RS:ään.

V-Twin tuottaa 185 hevosvoimaa 10 600 kierroksella, mutta erityisen vaikuttava on sen tuottama vääntö. Enimmillään vääntöä on 137 Nm 8 200 kierroksella, mutta 100 Nm ylittyy jo 4 000 kierroksen kohdalla. Pyörän luvataan kiihtyvän nollasta sataan 2,8 sekunnissa ja kelaavan yli 300 km/h huippunopeuden.

Buellin mukaan pyörä painaa 190 kiloa ajovalmiina, mutta tyhjällä tankilla, joten 17 litran tankki täynnä painoa on hieman yli 200 kiloa. Painoa on auttanut hillitsemään runko, johon on integroitu polttoainesäiliö.

1190 RX:n mittaristo on Ducati 1199 Panigalen tapainen värinäyttö. Pyörässä on 21-asentoinen luistonesto, jonka voi myös kytkeä pois päältä. ABS-jarruja malliin ei ole tarjolla. 1190 RX käyttää "Zero Torsion Load" -tyyppistä etujarrua, joka tarkoittaa isoa, vanteen kehälle asennettua jarrulevyä. Etuna on se, että vanteen puoliin kohdistuvat voimat ovat perinteisiä jarruja pienemmän, jolloin vannetta voidaan keventää. Showan alusta on täysin säädettävä. Etuhaarukka on Big Piston -tyyppiä.

Mallin hinta Yhdysvalloissa on 18 995 dollaria, ja mallia on tarkoitus markkinoida maailmanlaajuisesti yhteistyössä Hero MotorCorpin kanssa. EBR:n huhutaan myös kilpailevan mallilla ensi vuonna World Superbikessa.