Dunlopille kolmivuotinen Moto2-sopimus

Kokouksessaan 26. kesäkuuta Grand Prix -komissio (jonka jäseniin kuuluvat FIM, moottoripyöräurheilun hallinnoiva elin, Dorna, MotoGP-promoottori ja MSMA, moottoripyörävalmistajien edustaja) päätti yksimielisesti myöntää sopimuksen Dunlopille. Sopimus on voimassa vuodesta 2010 kauden 2012 loppuun.

Uuden luokan tarkoituksena on toimia arvostettuna ja nopeana mutta kustannustehokkaana luokkana MotoGP:n ykkösluokan rinnalla. Pyörissä tulee olemaan Hondan toimittama ainutlaatuinen nelitahtimoottori. Moottoria ohjaa pyörien kierrosluvun 16 000:een rajoittava elektroniikkajärjestelmä, jonka toimittaa tiimeille
MotoGP-sarjan promoottori Dorna.

Vaikka moottori ja vaihteisto on standardoitu, runkovalinnat ovat vapaat. Valmistajia on aktiivisesti rohkaistu kehittämään prototyyppirunkoja säädösten asettamissa puitteissa.
Moto2-luokan rengaskokorajoitukset ovat eturenkaille 3,75 x 17 tuumaa ja takarenkaille 6,00 x 17 tuumaa. Kuivan ja märän kelin renkaiden luokituksia rajoitetaan. Rajoitusten tarkoituksena on luoda tiiviitä ja jännittäviä kilpailuja ja taata kaikkien kilpailijoiden tasapuolinen kohtelu.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että juuri meidät on valittu tulevaan Moto2-luokkaan”, sanoi Sharon Antonaros, joka on Dunlop Motorcyclen Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan myynti- ja markkinointipäällikkö. ”Olemme innokkaita hyödyntämään yli 50 vuoden kokemustamme GPluokista ja jatkamaan renkaiden kehittämistä erityisesti tätä kilpailuluokkaa varten. Samalla tästä on hyötyä myös katurenkaiden tuotannollemme.”
Moto2-luokkaan tuli alun perin 91 hakemusta. Näistä 41 hakijaa on mukana tavoittelemassa paikkaa vuoden 2010 sarjassa. Näiden hakijoiden joukossa ovat lähes kaikki nykyiset 250-kuutioisten GP-tiimit sekä useita itsenäisiä MotoGP-luokan tiimejä.

BQR ja Laglisse, jotka toimivat Dunlopin yhteistyötiimeinä Espanjan CEV-sarjassa, ovat jo testanneet Moto2 prototyyppipyöriään. CEV-sarjan 7.6. pidetyssä Jerezin kisassa nähtiin Moto2-pyörät tositoimissa 1000-kuutioisten Formula Extreme -pyörien rinnalla. BQRajaja Daniel Rivas ajoi nopeimman kisakierroksen aikaan 1.43,3. Aika sivuaa Alvaro Bautistan kuukautta aiemmin ajamaa aikaa Espanjan 250-kuutioisten GP:ssä.
Dunlop jatkaa Moto2-kehitystyötä tulevina kuukausina: Espanjan CEV-sarjan seuraava kierros pidetään Valenciassa heinäkuun 12. päivänä. Laglisse-tiimi testaa renkaita heinäkuun 30.-31. päivinä Ranskassa Goodyear Dunlopin testaustiloissa ja BQR:n on tarkoitus testata renkaita Brnossa elokuun 17. päivänä.