Ducatin GP11-pyörää ei räätälöidä vain Rossille

Yamahalta Ducatille siirtyvä Rossi joutuu tosin tyytymään ensi kaudella olosuhteiden pakosta eräänlaiseen kompromissiin. Nykyiseen verrattuna enää pieniä muutoksia kokevaa 800-kuutioista GP11-pyörää ei räätälöidä yksinomaan Rossille, jolle 15 miljoonan euron vuosipalkka merkinnee tältä osin vähintäänkin kohtuullista ”kipurahaa”.
– GP11 ei koe suuria muutoksia verrattuna tämän kauden pyöräämme. Ducatilla on nyt edessään iso työ rakentaa kauden 2012 pyörää, kertoo tiimipäällikkö Vittoriano Guareschi viitaten 1000-kuutioisten kilvanajolaitteiden paluuseen kuninkuusluokkaan.
Guereschi tähdentää MCN:n haastattelussa, että GP10 on varsin kilpailukykyinen pyörä.
– Määrättyjä uudistuksia on luvassa, mutta ei tämä ole suinkaan mikään huono pyörä. Nykyinen pyörä on helpompi ajettava ja oikeastaan nyt ensimmäistä kertaa myös satelliittitiimien kuljettajat ovat olleet nopeita Ducatilla, pudottelee Guareschi toki myös asemansa velvoittamana.
MotoGP-luokka saavuttaa tulevana viikonvaihteena kauden puolimatkan krouvinsa Laguna Secassa – radalla, jossa Ducatin Pramac-tiimin Mika Kallio kurvailee ensimmäistä kertaa. Kallio joutui jättämään viime vuonna korkkiruuvimutkastaan kuuluisan Kalifornian kisan väliin sormivamman vuoksi.
Rossin Ducati-sopimus oli määrä julkistaa jo Lagunassa, mutta se on siirretty elokuun puoliväliin ja Tshekin GP:n yhteyteen Brnossa.
Kuvion taustalla on herrasmiessopimus, sillä USA on varsin tärkeä markkina-alue Yamahalle, joka on näkyvästi esillä myös Lagunassa.
Yamaha on puolestaan valmis vastaamaan Rossin lojaalisuuteen siten, että hän pääsee testaamaan Ducatia välittömästi kauden päättävän Valencian MM-osakilpailun jälkeen. Muuten se ei olisi mahdollista, sillä Rossilla on vielä siinä vaiheessa voimassaoleva sopimus Yamahan kanssa.

Teksti: Kari Aho