Ducatilla panostetaan uuteen ja parannetaan vanhaa

Scrambler on palannut Ducatin mallistoon aivan kuin se ei olisi koskaan poissa ollutkaan. Hauska pyörä on suunniteltu personoitavaksi ja järkevästi hinnoitelluilla lisävarusteilla pyörän voi varustella täysin oman makunsa mukaiseksi. Malli on tarjolla neljänä versiona, joista messuilla nähtävillä on Icon. Muut ovat flat track –henkinen Full Throttle, erittäin osuvasti nimetty Urban Enduro ja vanhan koulun perinteitä ylläpitävä Classic. Yhteisiä tekijöitä ovat putkirunko, 803-kuutioinen ja 75-heppainen L-twin. Scrambler on sovitettavissa myös A2-kortilla ajettavaksi. Jarrutuksen turvallisuudesta huolehtii ABS.

Multistrada näyttää tutulta, mutta paljon on muuttunut. Moottoriin on tullut DVT-venttiilinohjaus, millä tarkoitetaan muuttuvaa desmodromista venttiilinajoitusta, joka saa ensiesittelynsä Multistradassa. Ajon turvallisuudesta huolen pitää moottoripyörän liikkeitä tarkkaileva inertiamittari, joka muun muassa tuo ABS-jarruihin kaarretoiminnon. Lisäksi ajovalot ovat adaptiiviset, keulimisen- ja sutimiseneston paremman toiminnan ja S-mallin puoliaktiivisen Skyhook-jousituksen päivityksen. Varustusta täydentää vakionopeudensäädin. Multistradaan on saatavilla myös neljä lisävarustepakettia: Touring pack, Sport pack, Urban pack ja Enduro pack.

Myös Panigale näyttää entiseltään, mutta katteiden muotoilu on uusi. Superquadro-moottori on kasvanut ylikokoiseksi, nyt kuutioita on 1285. Tuloksena on paitsi kasvanut huipputeho, myös parantunut matalien kierrosten suorituskyky. Myös Panigale on saanut inertiamittarin, ja sen myötä Multistradasta tuttuja ominaisuuksia, joista tärkeimpänä mutka-ABS. Pyörän geometriaa on myös päivitetty, ohjauskulma ja etujättö ovat aiempaa niukemmat, mutta akseliväliä on pidennetty. Uutuus on myös kaksitoiminen quick shifter. S-version omistajat pääsevät lisäksi nauttimaan Öhlinsin puoliaktiivisesta jousituksesta.

Vuonna 2014 Ducatin myyntitavoite oli asetettu sataan pyörään, joka myös onnistuttiin saavuttamaan.

– Rekisteröintitilaston lisäksi myimme joitakin pyöriä ulkomaille ja myös Suomeen rekisteröimättöminä, kertoo Ducati Helsingin myyntipäällikkö Janne Kosonen.

– Ensi vuodeksi tavoite asetetaan korkeammalle, ja haluamme myydä 140 pyörää, Kosonen toteaa. Tavoiteltu kasvu tuntuu huimalta, mutta Kosonen on luottavainen.

– Uusi Multistrada on todella makea ja uskon sen puhuttelevan vanhojen Multistrada-asiakkaiden lisäksi myös uusia ostajia. Sama koskee myös Panigalea, joka varmasti on myös kysytty pyörä. Uuden Scramblerin uskomme löytävän 30 onnellista omistajaa, Kosonen laskeskelee. Scramblereista kiinnostuneille mies lähettää terveisiä, että liikkeellä kannattaa olla ajoissa.

– Pyörien saatavuus on kyllä hyvä ja niitä varmasti löytyy kaikille halukkaille, mutta jos tilauksen tekee vasta keväällä, voi pyörää joutua odottamaan. Nyt tilauksen tekeville Iconit saadaan vaikka jo helmikuussa ja muut mallit huhtikuun alussa, Kosonen muistuttaa.
Ducatin osastolla on näytillä myös paluun kilparadoille tehneen Matteo Mossan 1199 Panigale. Pyörän suorituskyky yllätti kuljettajan positiivisesti viime kaudella.

– Pyörä on käytännössä vakio. Ei siihen tehty kuin välttämättömät muutokset, kun lähdimme kokeilemaan, kuinka se kulkee. Ja kyllähän se muuten kulkee! Mossa naureskelee. Tuloksena Alastaron kilpailussa oli neljäs sija, mikä on vakiopyörällä kova suoritus.

– Ensi kautta varten pyörä on rakennettu täysiveriseksi kilpuriksi. Siinä oli omat haasteensa, sillä Suomen radat ovat melko hitaita tälle pyörälle, Mossa kertoo. Tavoitteista kysyttäessä miehen silmät pilkahtavat ilkikurisesti.

– Ihan iisisti lähdetään. Tavoitteena on Suomenmestaruus!

Uusin numero