Ducati XDiavel S vs Triumph Rocket 3R – Muskelia ja asennetta

Ducati XDiavel S ja Triumph Rocket 3R ovat kunnioitusta herättäviä pyöriä, sekä suorituskyvyltään että ulkonäöltään.

Moottoripyörätyyppien väliset raja-aidat ovat muuttuneet vähemmän selkeiksi. Nakupyöristä puuttuu nimensä mukaisesti katteet, ja ne ovat sporttisia mutta kuitenkin ajosennoltaan pystympiä kuin sporttipyörät. Jos niissä on reilusti voimaa, on kyse muskelipyöristä. Jos yhtälöön lisätään rennon takakeno ajoasento, on kyse powercruisereista.

Vuonna 2011 esitelty Diavel oli Monstereita modernimpi, lihaksikkaampi, makeampi ja rohkeampi pyörä. Vuonna 2016 esitellyn XDiavelin ”X” tarkoittaa cruiser-tyylistä ajoasentoa. S on XDiavelin paremmin varusteltu versio.

Triumph hämmästytti koko moottoripyöräilevän maailman 16 vuotta sitten esitellessään Rocket III:n. Pitkittäinen rivikolmonen, 2294 kuutiota, 140 hevosvoimaa ja 200 newtonmetriä. Kaudelle 2020 Rocket III sai kokonaan uuden sukupolven, ja nimi vaihtui muotoon Rocket 3. Kyseessä oli (2294cc) ja on (2458cc) maailman suurin moottoripyörän tuotantomoottori. Boss Hoss on iskutilavuudeltaan suurempi, mutta siinä ei ole moottoripyörän vaan auton moottori.

Sekä Ducati että Triumph ilmoittavat suurimmaksi kallistuskulmaksi 40 astetta, ja niiden tukevien alustojen ansiosta reipaskin eteneminen on hauskaa. Molempien jousituskomponentit ovat hyviä ja toimivat hienosti, mutta pyörien suuren massan ja lyhyiden joustovarojen vuoksi heikommalla pinnalla on oltava tarkkana.

Molemmat pyörät käyttäytyvät vakaasti sekä suorilla että mutkissa, mutta erojensa vuoksi niiden käytös poikkeaa hieman toisistaan. Ducatin etujättö on lyhyempi, se on kevyempi ja sen eturengas on kapeampi, joten sen taittaminen mutkiin on helpompaa. Triumphin pitkä akseliväli, suuri paino ja leveä eturengas huomioiden sitä voisi luulla kankeaksi. Pitkittäin asennetun moottorin ansiosta pyörää tasapainottavat pyörivät voimat ovat pienemmät. Kun vielä painopistekin on matala, on Triumph helppo käsiteltvä ja kääntyy varsin ketterästi.

Ei pidä kuitenkaan unohtaa realiteetteja. Nämä ovat raskaita ja tehokkaita pyöriä ja niitä pitää käsitellä suurella kunnioituksella.

Koko parivertailu julkaistaan Biken numerosta 1/2021, joka ilmestyy 19.12.2020. Tilaajille lehti tulee luonnollisesti jo muutamaa päivää aikaisemmin. Lue!