Ducati XDiavel: Nerokas aluevaltaus vai puritaanien painajainen?

Sporttisista malleistaan tunnettu Ducati on astunut mukavuusalueeltaan esitellessään rauhalliseen cruisailuun tarkoitetun XDiavelin. Mallin kerrotaan yhdistävän cruisailun vetovoima Ducatin sporttimallien tarjoamaan adrenaliiniryöppyyn. 

XDiavelissa käytetään iskua pidentämällä kasvatettua 1262-kuutioista Testastretta DVT-moottoria, jonka 128,9 newtonmetrin maksimivääntö saavutetaan merkille epätyypillisesti jo 5000 kierroksen käyntinopeudella. Lisäksi vääntökäyrän kehutaan olevan poikkeuksellisen tasainen. Maksimitehoa on pyörätyypille runsaat 156 hevosvoimaa. Muiden Ducati-mallien tapaan XDiavel on pakattu täyteen elektroniikkaa. Pyörän ajovakaudenhallintaa kontrolloi IMU-yksikkö, joka kontrolloi luistonestoa, mutka-ABS-jarruja ja pyörän muita elektronisia apuvälineitä. 

XDiavelin ergonomia on kattavasti muokattavissa kuljettajan toiveiden mukaan. Neljä jalkatappien asentoa, 5 satulaa ja kolme erilaista ohjaustankoa merkitsevät kuuttakymmentä yhdistelmää. Lisäksi matkustajan paikka on mahdollista varutaa mukavammalla satulalla. 

Mukavuuspainotteisuudesta huolimatta Ducati on pysynyt juurillaan. XDiavelin maksimikallistuskulma on nimittäin cruiserille kiitettävä 40 astetta. Alusta ja jarrut ovat suunnitellut maksimaalista ajamisen iloa varten, mutta kuitenkin ilman uhrauksia mukavuuteen ja ajettavuuteen. Tyyliin sopivasti toisioveto hoituu hihnalla, ensimmäistä kertaa Ducati-mallissa. 

XDiavel on saatavilla kahtena versiona, mustanpuhuvan perusmallin lisäksi tarjolla on krominkiiltoinen S-malli. 

Uusin numero