Ducati Panigale V4R – 240 hv raja rikki, rajoitin 16 500 kierroksella

Alvaro Bautista paukuttaa Ducatilla voittoja voiton perään Superbiken MM-sarjassa, ja uudella Panigale V4R:llä Ducati haluaa varmistaa että punainen italialainen nähdään ykkösenä jatkossakin. 

240 hevosvoimaa 1000-kuutioisesta moottorista on melkoinen lukema, siis vapaastihengittävänä. Tähän päästäkseen Ducatin suunnitteluosastollakin on jouduttu tekemään pitkää päivää, ja yhteistyötä kumppaneiden kanssa. Huipputeho ilmoitetaankin käytännössä kolmella tavalla. Katulaillisena 218 hevosvoimaa, titaanisella kisaputkistolla 237 hevosvoimaa ja Shellin kehittämällä kilpailukäyttöön ja kuivakytkimellä varustettuihin pyöriin tarkoitetulla erikoisöljyllä moottorin kitkaa saadaan pienennettyä 10 prosenttia, jolloin huipputeho kasvaa vielä 3,5 hevosvoimalla ja rajoittimella eroa on 4,5 hevosvoimaa. Näin huipputehoksi voidaan ilmoittaa 237+3,5 eli 240,5 hevosvoimaa. Ducatin mukaan Shellin kisaöljy ei sovellu märkäkytkimen yhteydessä käytettäväksi. 

Ducati käyttää jo edellisen sukupolven Panigale V4R:stä tuttua järjestelmää kierrosluvunrajoittimella, eli viidellä pienimmällä vaihteella rajoitin on 16 000 kierroksen kohdalla mutta kuutosvaihteella 16 500. Maksimiteho saadaan  – sekä katulaillisena versiona että kisaputkistolla – 15 500 kierroksella. Katulaillisen version ”matala” huipputeho selittyy Ducatin mukaan Euro5-määräysten tiukoilla vaatimuksilla. 

Jotta moottori kestäisi näin korkeita kierroslukuja, on voiteluun ja kitkaan paneuduttu huolellisesti. MotoGP- ja F1-maailmasta tuttuun tapaan männät on DLC-pinnoitettu, ja uuden muotoilun ansiosta männät ovat aikaisempaa kaksi prosenttia eli viisi grammaa kevyemmät. Ducatin mukaan nyt on ensimmäistä kertaa tuotantomoottoripyörässä käytössä titaaniset kiertokanget, joissa on päästä päähän pituussuuntaisesti porattu 1,6 millin reikä parantamaan kiertokangen laakerien voitelua. Lisäksi imunokkien profiili on aikaisempaa aggressiivisempi, käytännössä nostoa on yksi milli aikaisempaa enemmän. Muuttuvapituuksisien imusuppiloiden pituus on pienimmillään nyt viisi milliä aikaisempaa lyhyempi. 

Rata-ajon suorituskyvyn varmistamiseksi Panigale V4R:ssä käytetään nyt samoja vaihteiden välityksiä kuin World SBK -kisapyörissä, eli samalla tavoin kuin vuoden 2022 Panigale V4S -mallissa ykkösvaihde on 11, 6 prosenttia aiempaa pidempi ja kakkosvaihteen välitystä on pidennetty 5,6 prosenttia sekä kuutosvaihteen 1,8 prosenttia. Ykkös- ja kakkosvaihteen pienempi ero välityssuhteessa mahdollistaa ykkösvaihteen käytön ”ajovaihteena” ja samalla quickshifterin sujuvamman toiminnan. Kuivakytkimen rakennetta on muokattu vastaamaan World Superbike -luokassa käytettyyn malliin, eli sen halkaisija on aiempaa 24 milliä pienempi ja painoa on samalla säästetty 800 grammaa. 

Elektroniikkapuolella on otettu samat uudistukset käyttöön, jotka esiteltiin vuosimallin 2023 Panigale V4S:ään jo heinäkuussa. Linkki Panigale V4S:n uudistuksista kertovaan juttuun:

Jousituksessakin noudatetaan V4S:n uusimpia linjoja siten, että Öhlinsin paineistetun NPX25/30 -keulan joustomatkaa on kasvatettu viidellä milllillä ja takapään TTX36-pampun pituutta kasvatettu neljällä millillä (312 -> 316 mm), joka yhdessä takahaarukan milliä korkeamman kiinnityskohdan kanssa nostaa takapään korkeutta 20 millillä. Muutoksilla tavoitellaan parempaa ketteryyttä kaarreajoon ja erityisesti suunnanvaihdoksiin puolelta toiselle. 

Tekniikan lisäksi myös katteiden muotoilua on uudistettu lisäämään moottorin jäähdytystä ja quickshifterin viilennykseen tulevaa ajoviimaa ja polttoainesäiliön tilavuutta kasvatettu 17 litraan. Samoin aerodynamiikkaa on parannettu mm. Kaksiosaisilla siivekkeillä, joilla uudesta pienemmästä fyysisestä koosta huolimatta saavutetaan sama downforce kuin aikaisemmin. 

Akrapovicin valmistamalla kisaputkistolla säästetään painoa viisi kiloa verrattuna vakioputkistoon. Jos haluaa lisää painonsäästöä, niin 700 grammaa säästyy vaihtamalla Marchesinin takoalumiinivanteiden tilalle magnesiumvanteet. Tarjolla on lisähintaan myös Rizoman ja Ducati Corsen yhdessä suunnittelema jalkatappisarja. 

Moottori: Desmosedici Stradale V4, desmodrominen venttiiliohjaus, 998cc

Poraus x isku: 81 x 48,4 mm

Puristussuhde: 14,0:1

Teho: 218 hv / 15 500 r/min (Akrapovicin putkella 237 hv / 15 500 r/min)

Vääntö: 111 Nm 12 000 r/min (118 Nm / 12 250 r/min)

Voimansiirto: kuivakytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1471 mm

Istuinkorkeus: 850 mm

Tankin tilavuus: 17 litraa

Kuivapaino: 172 kg (Akrapovicilla 167 kg)

Paino tankattuna: 193,5 kg (188,5 kg)

Uusin numero