Ducati MotoE-pyörien rataennätykseen heti ensitesteissä

Ducatin uudella V21L-sähkömoottoripyörällä ajettiin Jerezin radalla kolmen päivän testit, joissa alitettiin MotoE-luokan aiempi rataennätys.

MotoE-luokka lähtee viidenteen kilpailukauteensa monella tavalla uudistuneena. Aiemmin käytössä ollut Energican valmistama pyörä on vaihtunut Ducatiin, joka toimittaa kaikille mukana oleville tiimeille upouudet V21L-pyörät käyttöön. Tämä on myös ensimmäinen kausi, kun MotoE-luokassa ajetaan virallisesta maailmanmestaruudesta, sillä tähän asti se on ollut World Cup.

Jerezin radalla ajettiin maanantaista keskiviikkoon kolmipäiväiset testit, ensimmäiset jossa uuden Ducatin vauhtia voi verrata Energicalla ajettuihin kierrosaikoihin. Kovimman kierrosajan löi pöytään Eric Granado, joka toisena testipäivänä kellotti kierrosajaksi 1.47,053. Kolmannen testipäivän nopein oli Randy Krummenacher, jonka 1.47,675 ei kuitenkaan riittänyt Granadon tiistaisen ennätyksen lyömiseen.

Mitä tämä testien paras kierrosaika sitten tarkoittaa? Se alittaa aikaisemman, vuoden 2021 Jerezin MotoE-kisassa ajetun 1.47,473 ajan noin neljällä kymmenyksellä. Sikäli nämä ajat ovat vertailukelpoisia, että molemmat on ajanut sama kuljettaja, Eric Granado. Ja toiseksi Granado on sikälikin hyvä kuljettaja uuden ja vanhan pyörän vauhtien vertailemiseen, että hän ajoi viime kauden sarjassa kakkoseksi, ja koska voittaja Dominique Aegerter ei tänä vuonna ole mukana, niin voidaan sanoa että Granadoa nopeampaa kuljettajaa ei tähän vertailuun voitaisi saada.

Kierrosajan paraneminen näin vähän saattaa olla monelle pettymys, mutta sääolosuhteet Jerezin testien aikana eivät olleet kovinkaan suotuisat. Testit ajettiin osittain sateen kastelemalla radalla, ja vasta tiistain kolmannella ajovuorolla käytettiin ensimmäisen kerran slicksejä pyörien alla. Kelistä johtuen pyörien säädötkään eivät varmasti vielä ole aivan terävimmässä tikissä, joten parannusta aikoihin on varmasti vielä luvassa.

Jerezin radalla ajettu 1.47,053 skaalautuu paremmin, kun verrataan sitä muiden luokkien ennätysaikoihin. MotoGP-luokan rataennätys on Francesco Bagnaian viime kaudella Ducatilla ajama 1.37,669. Moto2-luokan ennätys on jo vuodelta 2021, jolloin Sam Lowes kellotti ajan 1.41,313. Mielenkiintoisin on vertailu Moto3-luokkaan, jossa Jaume Masian 2020 ajama 1.46,060 kesti vielä ennätyksenä kun viime vuonna nopeimman kierrosajan ajoi kilpailun voittanut Izan Guevara (1.46,084). MotoE:llä on siis vielä sekunnin verran matkaa Moto3-pyörien ennätykseen. Ensimmäisten testien perusteella voidaan sanoa, että kierrosajat uudella Ducatin sähköpyörällä tulevat varmasti paranemaan kunhan testiä saadaan enemmän alle ja ne voidaan ajaa paremmassa säässä. Mutta kuinka paljon ajat paranevat, se jää nähtäväksi.

Uusin numero