Ducati Monster saamassa suurimman muutoksensa 28 vuoteen?

Nykyinen Ducati Monster 821 (vm. 2020)

Ducati on uudistamassa Monster 821 -mallia kaudelle 2021. Yksi koko Monster-historian tyypillisimmistä tunnusmerkeistä ollaan samalla heittämässä romukoppaan, jos maailmalla liikkuvia huhuja on uskomista.

Vuonna 1992 esitellyn ensimmäisen Ducati Monsterin ja kaikkien sen jälkeisten Monster-mallien yhtenä tunnusmerkkinä on ollut ristikkorakenteinen teräsputkirunko. Nyt maailmalla huhuillaan, että vuoden 2021 Monsterissa perinteinen trellis-runko korvattaisiin Panigale-tyyppisellä alumiinivalurungolla.

Panigale V4:n runkorakenne. (kuva: Janne Huhtala)

Ducatin runkorakenteen erikoisuus on varsinaisen päärungon lyhyys, se alkaa emäputkesta ja päättyy moottorin etuosaan. On siis vähättelevää sanoa moottorin toimivan osana kantavaa rakennetta, sillä itse asiassa moottori toimii käytännössä rungon tärkeimpänä osana.

Siirtymiseen teräsputkirungosta alumiinirakenteiseen runkoon on syynä tavoiteltu painonsäästö. Kun nykyinen Monstere 821 painaa kuivana 186 kiloa ja tankattuna 206 kiloa, niin pääkilpailijat ovat selvästi kevyempiä. Yamaha MT-09:lle ilmoitetaan tankattuna 193 kilon paino. KTM ja Triumph ilmoittavat omille malleilleen kuivapainot, joka 790 Dukessa on 169 kiloa ja Street Triplessä 166 kiloa.

Ducatin odotetaan julkaisevan uusi Monster 821 vielä vuoden 2020 aikana.

Uusin numero