Ducati julkaisi MotoE-pyöränsä tekniset tiedot

MotoE-luokan pyörätoimittajana ensi vuonna aloittava Ducati on julkaissut pyöränsä tekniset tiedot. Suurin ero tämän vuoden MotoE-pyörä Energicaan on selvästi alhaisempi paino.

V21L -nimikoodia kantava Ducati on bolognalaisvalmistajan ensimmäinen sähkömoottoripyörä. Se on kehitetty yhteistyössä Ducatin tehtaan ja kilpailuosasto Ducati Corsen kanssa. Pyörä tullaan näkemään ensi vuoden alusta lähtien MotoE-luokan kilpailupyöränä, jolloin Ducati V21L -pyöriä nähdään jokaisena kilpailuviikonloppuna radalla 18 kappaletta.

Ducati ilmoittaa pyörän painavan ajokunnossa 225 kiloa, mikä on 12 kiloa vähemmän kuin Dornan ja FIMin ilmoittama suurin sallittu maksimipaino. Vertailun vuoksi tänä vuonna MotoE-luokassa käytettävä Energica Ego Corsa painaa ajokunnossa 250-270 kiloa. Ducatin akkupaketin painoksi kerrotaan 110 kiloa, joka on kymmenen kiloa vähemmä kuin Energican akuston paino.

Tehoa Ducatin pyörässä on 150 hevosvoimaa ja vääntöä 140 newtonmetriä, jotka riittävät Mugellon kaltaisilla radoilla noin 275 kilometrin huippunopeuteen tunnissa. Akkujen lataus tyhjästä 80 prosentin varaukseen kestää 45 minuuttia. Sähkömoottorin painoksi kerrotaan 21 kiloa ja maksimikierrosluvuksi 18 000 kierrosta minuutissa.

Alumiinimonokokkirunko painaa vain 3,7 kiloa ja hiilikuituvalmisteinen akkukotelo toimii rungon kantavana osana vastaavaan tyyliin kuin Panigale V4:n moottori on osa kantavaa runkorakennetta. Alumiinisen takasvingin paino on 4,8 kiloa ja sen geometria on kopioitu Ducati Desmosedici -MotoGp-pyörästä. Takarungon valmistusmateriaalina on hiilikuitu. Etujousituksena on Öhlinsin paineistettu NPX 25/30 ja takajousituksena Öhlins TTX36. Jarrut tulevat Brembolta, etujarrulevyjen halkaisija on 338,5 milliä, jarrusatuloina on GP4RR M4 32/36 ja pääsylinterinä PR19/18. Takajarrulevy on halkaisijaltaan 220 milliä. Kuljettaja voi perinteisen jarrupolkimen ohella valita optiona myös vasemmalla kädellä operoitavan peukalojarrun.

Uusin numero