Ducati Diavel V4 koeajettu – tulossa pian lisää kokemuksista

Ducatin tämän kauden suurin uutuus Diavel V4 on koeajettu. Koeajokokemuksia saadaan julkaista perjantaina, eli vasta sitten kun kaikki ryhmät ovat käyneet pyörän ajamassa.

Diavel on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Kaudelle 2011 tuli markkinoille Diavel 1200-kuutioisella V2-moottorilla. Moottori kasvatettiin kaudelle 2019 1260-kuutioiseksi ja sen sai muuttuvan venttiiliajoituksen. Vaikka ulkoiset muutokset olivat suhteellisen pieniä, niin rinnakkain pyöriä tarkastellessa näki, että kyseessä oli täysin uusi pyörä, eivätkä käytännössä mitkään osat käyneet ristiin pyörien välillä. Nyt on vuorossa jälleen uusi sukupolvi, järjestyksessään siis kolmas. Kaksi suurinta muutosta ovat V2-moottorin vaihtuminen Multistrada V4:stä tuttuun V4 Granturismo -moottoriin ja ristikkorakenteisen teräsputkirungon vaihtuminen alumiinivalmisteiseen runkoon.

Näkymä Jebel Hafeet -vuorelta alas

Uutuus koeajettiin juuri 1249 metriä korkean Jebel Hafeet -vuoren huipulle johtavalla tiellä Abu Dhabissa. Koko tie aavikolta vuoren huipulle suljettiin koeajoa ja koeajajia varten. Ensituntuma pyörään otettiin eilen illalla pimeällä, jolloin ajettiin pari kertaa alas ja ylös koko tie, ja kuvaajat tietysti olivat paikalla ikuistamassa tapahtuman.

Takavalon uusi muotoilu tuli hyvin esiin pimeällä ajettaessa.

Tänään jatkettiin samalla reitillä, mutta siis valoisaan aikaan. Tänne tulee joka päivä uusi tomittajaryhmä ajamaan Diavel V4:ää, ja tasapuolisuuden vuoksi kaikilla ajamiseen liittyvillä kommenteilla ja kokemuksilla on embargo siihen asti kunnes viimeinenkin ryhmä on päässyt pyörät ajamaan, eli ajokokemuksia saadaan julkaista vasta perjantaiaamuna klo 9.00. Siihen asti on luvallista julkaista still-kuvia pyöristä ja muuta kuva-aineistoa tapahtumasta.

Toimittajia ajattamassa olivat mm. Ducatin testikuljettaja Alessandro Valia (vas) ja kahdeksankertainen Dakar-rallin kävijä Beppe Gualini.

Sen verran voidaan jo nyt paljastaa, että jos mietit Diavel V4:n hankkimista ja askarruttaa että miten usein pitää vaihtaa 240 milliä leveä takarengas ja kuinka kalliiksi se tulee, niin se tulee käytännössä olemaan ongelmistasi pienimpiä. Tänään nimittäin ajettiin 100 kilometriä em. mutkatietä edestakaisin, ja alla on kuva mihin kuntoon aikaisemmin täysin kulumaton ajokenkä meni siinä matkalla. Kannattaakin hankkia heti muutama pari varastoon tai sitten ratakengät ja kenkälaatikollinen kulutuspaloja niihin, ettei ajo ainakaan keskeydy kenkien puutteeseen. Ja loppuun vielä, että saako lähettää terveisiä? Eurobikerille Henkalle ja Kurrelle terveisiä, että kunhan täältä kotiudutaan, niin olisi tarve uudelle parille ajokenkiä.

Uusin numero