Dovizioso: “Uusi rengas menettää pidon huolestuttavan nopeasti”

Pehmeän seoksen rengas kehitettiin nimenomaan kuljettajien aloitteesta. Lähtökohtana on ollut se, että rengas lämpenee nopeammin. Viime vuonna nähtiin liikaa kaatumisia kylmän renkaan seurauksena.

Yamahan Tech 3-tiimissä kilpailevalle Doviziosolle totuus ilmeni siinä vaiheessa, kun hän pyrki ajamaan kisasimulaatiota Sepangin radalla Malesiassa.

Dovizioson mukaan ajat putosivat renkaan huonomman pidon vuoksi merkittävästi jo 15 kierroksen vedon puolivälin tuntumassa. Samaa valitteli myös Yamahan tehdastiimin Jorge Lorenzo.

– Pito heikkeni tuntuvasti ja ainakin minun mielestäni aivan liian paljon.  Viimeiset seitsemän kierrosta olivat tämän vuoksi todella vaikeita ajettavia, kertoo viime vuonna Hondalla MM-pisteissä kolmanneksi yltänyt Dovizioso.

Dovizioso painottaa, että renkaiden iso rooli korostuu entisestään, kun kuninkuusluokassa siirryttiin voimakkaampiin 1000-kuutioisiin moottoreihin.

– Renkaat ovat entistäkin ratkaisevampi pointti. Toisaalta meidän pitää tietenkin odottaa ja kokea miten tämä rengas toimii muilla radoilla, Dovizioso viittasi Sepangin tunnetusti korkeiden lämpötilojen puoleen.

Seuraavan testin aika koittaa 23.-25. maaliskuuta Jerezin radalla Espanjassa. Jerezissä ajetaan viimeinen kolmen päivän mittainen testijakso ennen 8. huhtikuuta Qatarissa käynnistyvää MM-kautta.

Sepangin tapahtumia hallinnut Hondan Casey Stoner odottaa hänkin Jereziä suurella mielenkiinnolla. Stonerin mukaan Yamaha on kuronut viime vuoden takamatkan käytännössä umpeen.

– Honda ja Yamaha lähtevät kauteen samalta tasolta, sanoo Stoner.