Dornan pomo puuhaa miljoonan euron hintakattoa MotoGP-luokkaan

MotoGP-luokka kokee jo alkavalla kaudella merkittäviä muutoksia niin sanottujen CRT-pyörien myötä, mutta mikäli Ezpeletan radikaalit tavoitteet toteutuvat, niin tämä vuosi merkitsee sittenkin vasta pelkkää esimakua tulevasta.

– Haluan, että kaudesta 2013 muodostuu täysin erilainen kuin kaudesta 2012. Moottoriurheilu nojaa kahteen peruspilariin: teknologiaan ja viihteeseen. Jos tässä taloudellisessa tilanteessa on valittava näiden kahden välillä, niin valinta kohdistuu show-puoleen. Se takaa sarjan elinvoiman, muotoilee Ezpeleta.

Ezpeleta tunnetaan miehenä, joka on puhunut pontevasti CRT-tulevaisuuden puolesta. MotoGP-luokassa on ensi kaudella mukana 21 sopimuskuljettajaa. Heistä 12 kilpailee Hondan, Yamahan sekä Ducatin tehtaiden prototyyppipyörillä ja loput yhdeksän CRT-kalustolla. Prototyyppipyörien määrä jakautuu kahtia tehdas- ja satelliittitiimien välillä.

Ezpeletan kunnianhimoisena tavoitteena on lähentää ainakin vielä tällä hetkellä vauhdillisesti täysin omaa luokkaansa olevien prototyyppi- ja CRT-pyörien suorituskykyä, sekä pyrkiä pitämään samalla huolta siitä, että tehdaskaluston kustannukset eivät karkaa käsistä.

Ezpeleta on valmis määrittelemään MotoGP-luokkaan hintakaton visionsa saavuttaakseen. Dornan pomon mukaan asiakaspyörän, oli se sitten satelliitti- tai CRT-tiimin pyörä, koko kauden kustannukset saisivat kohota korkeintaan miljoonaan euroon.

Madonna di Campiglion Wroom-tapahtumassa keskiviikkona vierailleen Ezpeletan ajatuksiin ja tuleviin ehdotuksiin asian tiimoilta lukeutuu edelleen myös se, että tehtaat olisivat velvollisia myymään kausikohtaisesti kaksi pyörää nykyisin vallitsevien leasing-sopimusten sijaan.
 

Uusin numero