Dopingpannasta vapautuva Andrea Iannone haluaa takaisin huipulle

Neljän vuoden kilpailukiellosta tänä vuonna vapautuvan Andrea Iannonen kerrotaan haluavan takaisin MM-tasolle.

Kaudella 2019 Aprilian MotoGP-tiimissä kilpailleelle italialaiselle Andrea Iannonelle (33) langetettiin ensin kahden vuoden kilpailukielto, koska hän antoi positiivisen tuloksen dopingtestissä. Hänet määrättiin ensin väliaikaiseen kilpailukieltoon ja hänen kahden viimeisimmän GP:nsä tulokset mitätöitiin. Marraskuussa 2020 kilpailukiellon pituudeksi määrättiin yhteensä neljä vuotta, koska Iannonen tekemää valitusta ei hyväksytty. Iannone väitti saaneensa kielletyt aineet (anaboliset steroiditi) elimistöönsä ravinnon mukana. Kilpailukiellon alkamispäivä on 17.12.2019 ja päättyy siten tänä vuonna samana päivämääränä, eli teoriassa hän voisi taas kilpailla ensi kauden alusta alkaen.

Iannonen entinen manageri Carlo Pernat on kertonut Iannonen haluavan takaisin kilpailemaan MM-tasolle. Neljä vuotta poissa lajin huipulta on pitkä aika, ja Pernat uskoo että nyt 33-vuotiaalle Iannonelle Superbike olisi ehkä oikeampi luokka kuin MotoGP. Hänen mukaansa siirto Superbike-luokkaan olisi hyvä paitsi Iannonelle, myös Superbike-luokalle, joka näin saisi yhden tähden lisää riveihinsä ja luokan mielenkiinto katsojien silmissä kasvaisi entisestään. Pernatin mukaan kesällä aletaan nähdän siirtomarkkinoiden tilanne, jolloin tunnustelut ensi kautta varten voitaisiin aloittaa. Toinen mahdollisuus kuljettajapaikan avautumiseen on tietysti loukkaantumiset, jolloin ajopaikka voisi avautua nopeallakin aikataululla kaudeksi 2024. 

Andrea Iannone ehti ennen kilpailukieltoaan kilpailla 15 kautta MM-tasolla, joista viisi 125-kuutioisissa, kolme Moto2-luokassa ja seitsemän MotoGP-luokassa. Hän ehti yhteensä voittaa 14 MM-osakilpailua ja nousta podiumille 35 kertaa. MM-pisteiden valossa hän oli parhaimmillaan Moto2-luokassa, jossa hän sijoittui kolmanneksi kaikkina kolmena kautena. MotoGP-luokassa hän ehti kilpailla Pramacilla (2013-2014), Ducatin tehdastiimissä (2015-2016), Suzukilla (2017-2018) ja Aprilialla (2019).

Uusin numero