Crutchlow: ”Yamaha on käärme, Honda on eläin, mutta Ducatista en voi puhua”

Cruthlow, 29, taisteli edelliskaudella Yamahan satelliittitiimin pyörällä silmät säihkyen tukun podiumisijoituksia, mutta viime kausi Ducatin tehdastallissa oli tuskien taivalta.

Crutchlow on nyt saanut käskytettäväkseen voittajapyörän ja vaikka Honda ei vielä täysin hänen käteensä istukaan, niin britin povataan palaavan kovaa kyytiä kärjen hämmentäjäksi.

– Honda on tosi eläin, kuten minä itsekin, Crutchlow sivaltaa Speedweekille.

– Yamahaa kuvailisin positiivisessa mielessä käärmeeksi. Ducatista en voi puhua.

Nopealiikkeinen ja suorapuheinen Crutchlow ehti jo lunastaa viime kaudella optiovuoden Ducatin tehdastiimin kanssa.

Se sopimuspaperi sysättiin kuitenkin muutamaa viikkoa myöhemmin surutta silppuriin, kun Crutchlowin halunnut CWM päätti kiikuttaa ison kasan kahisevaa italialaisen Lucio Cecchinellon johtamaan LCR-tiimiin.

Sitä päätöstä Crutchlowin ei ole tarvinnut katua, vaikka Ducati onkin tehnyt todella hyvää työtä kahdella tähän mennessä Malesiassa ajetulla talvitestijaksolla.

Ducati ja Crutchlow eivät olleet kuitenkaan luotuja toisilleen. Crutchlow tosin toppuuttelee samalla maltillisesti puheita siitä, että tilanne olisi nyt näin hänen ja Honda RC213V:n välillä.

Kuherruskuukausi ei ole sujunut säröittä.

Jarruongelmia

Sepangin mainiosta kierrosajasta – Crutchlow alitti sillä kahdeksalla kymmenyksellä henkilökohtaisen ennätyksen – huolimatta helteisessä Malesiassa riitti myös paljon ongelmia.

Suurin ongelma kohdistui pedon jarruihin samoin kuin Hondan tehdastallin ässän Marc Marquezinkin osalta tuon testijakson avauspäivänä. Muilla Honda-kuljettajilla ei vastaavaa ongelmaa ilmennyt.

– Tilanne ei ole lainkaan huono, mutta töitä on yhä paljon edessä. Minun pitää sovittaa ajotyyliäni edelleen Hondaan. Minun osaltani tuo jarruongelma meni jopa pahemmaksi testien edetessä. Rehellisesti sanottuna emme vielä tiedä, mistä se johtui. Välillä kaikki toimi hienosti, mutta sitten jo seuraavassa mutkassa ongelma saattoi hypätä silmille.

Cruthlow on kuitenkin vakuuttunut siitä, että säädöt saadaan kuntoon MM-kenraalin merkeissä viimeisellä talvitestijaksolla 14.-16. maaliskuuta Losailin valaistulla radalla Qatarissa.

Crutchlowilla on kova luottamus Hondaan ja sen kilpailukykyyn.

– Hondalla pystyy ajamaan hämmästyttävän hienosti kurveihin ja kiihdyttämään hyvällä pidolla rajusti suorille. Toisaalta Honda on vähän raskaampi ja sen myötä hankalampikin ajettava. Se edellyttää kuljettajalta enemmän fyysistä voimaa.

”Maximum attack”

Cruthlow ei sitä suoraan ääneen sano, mutta rivien välistä voi lukea, että yhä räväkämpää on luvassa. Markku Alenin aikoinaan lanseerama ”Maximum attack” odottaa toteutumistaan.

– Jokainen haluaa viedä pyörää maksimitasolla. Minulla on se fiilis, että en ole vielä yltänyt omalta osaltani sinne. Ei tuo testien kolmanneksi kovin kierrosaika kerro sitä, että olisin vielä täysin sinut pyörän kanssa. Ongelmia on yhä ja meidän pitää ensisijaisesti löytää pyörään paremmat perussäädöt. Ja kuten aiemman sanoin, minun pitää vielä opetalla ajamaan tällä pyörällä.

Kauden ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan Qatarissa 29. maaliskuuta.

Crutchlow päätyi viime kaudella Ducatilla sarjassa vasta sijalle 13. Vuotta aiemmin hän hääri Yamahalla kahdeksaa pykälää korkeammalla.